Home Blog Pagina 32

De Eiffeltoren bezoeken

0
eiffeltoren

Als je aan Parijs denkt, dan denk je al snel aan de Eiffeltoren. En visa versa. Het is één van de grootste trekpleisters ter wereld en jaarlijks trekt deze meer dan zes miljoen bezoekers. Hiermee is de Eiffeltoren het meest bezochte monument ter wereld. De Eiffeltoren heeft zijn naam te danken aan de aannemer van het project: Gustave Eiffel.

De bouw van de Eiffeltoren

De Eiffeltoren werd gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1889. Het zou de toegang van de tentoonstelling worden. Zeker in het begin stuitte de bouw van de toren op veel kritiek. Veel inwoners vonden de toren namelijk een doorn in het oog die de skyline van Parijs verpestte. Gelukkig zijn deze meningen tegenwoordig bijgedraaid en wordt de Eiffeltoren gezien als een architectonisch meesterwerk. De bouw van de Eiffeltoren duurde van 1887 tot 1889 en werd op 6 mei 1889 geopend voor het publiek. Toen de toren af was, was de Eiffeltoren de hoogste toren ter wereld (317 meter hoog tot en met de vlaggenstok) en dit bleef die 126 jaar lang.

Openingstijden

Je kunt het gehele jaar door de Eiffeltoren bezoeken. De openingstijden zijn als volgt:

  • 21 juni tot 2 september geopend van 09:00 tot 00:45. Let wel op dat de laatste toegang tot de toren om 00:00 is en voor de top is dit al om 23:00.
  • 3 september tot 20 juni geopend van 09:30 tot 23:45. Let hier ook op dat de laatste toegang tot de toren om 23:00 is en als je naar de top wilt kan dit om 22:30. In deze periode van het jaar sluiten de trappen al om 18:00.

Tickets

Tickets voor het bezoek kunnen ter plaatse gekocht worden, maar je kunt er ook voor kiezen om deze vooraf online te bestellen. Zeker in de drukkere periodes van het jaar kunnen er lange wachtrijen staan bij de kassa’s. Als je jouw tickets dan al online gekocht hebt bespaar je hier veel tijd mee. Er kan gekozen worden voor twee verschillende tickets: tickets tot aan de tweede verdieping en tickets naar de top van de toren. De prijzen zijn als volgt:

Tickets tot de tweede verdieping:

  • €4,- voor invaliden en kinderen tussen de 4 en 11 jaar
  • €8,- voor jongeren tussen de 12 en 24 jaar
  • €16,- voor volwassene

Tickets naar de top:

  • €6,30 voor invaliden en kinderen tussen de 4 en 11 jaar
  • €12,50 voor jongere tussen de 12 en 24 jaar
  • €25,- voor volwassene

Kinderen tot 4 jaar kunnen altijd gratis mee!

Hoe de marketing- en salesafdeling succesvol kunnen samenwerken

0
sales en marketing

Door samen te werken kunnen online marketing en sales de successen van een bedrijf vergroten. Het gebruik van online marketing door sales is bijvoorbeeld de perfecte manier om meer klanten te bereiken. Het is namelijk een doelgerichte en meetbare manier van werken. Op die manier helpt het sales om meer efficiënter te werken. Bij deze de manieren waarop je als marketing afdeling zowel de sales als relevante leads een flinke ‘boost’ geeft.

Ondersteun de sales accountmanager

Het genereren van leads is ontzettend belangrijk in de marketingwereld. Dit is echter niet het enige wat je kunt doen om meer klanten te trekken. Zo kun je als marketingafdeling het sales team op verschillende manieren ondersteunen. Hiermee help je elkaar vooruit, en vergroot je de efficiëntie binnen een bedrijf. Een van de manieren om dit te bereiken is het helpen en ondersteunen van de sales accountmanager. Dit hoeft in principe echt niet moeilijk te zijn. Wanneer een accountmanager bijvoorbeeld op het punt staat om een belangrijke deal te sluiten, zou je als marketeer een aantal campagnes in Google AdWords op kunnen richten. Richt je daarbij op de potentiële klant, en wellicht werpt dit zijn vruchten af.

Boodschap op display banner

Een Google AdWords campagne is met de juiste manier van opereren doorgaans zeer effectief. Zo kun je de potentiële klant bereiken door het aantal biedingen te verhogen. Grote kans dat jouw bedrijf in het oog springt wanneer de klant een bepaalde zoekopdracht invult. Eventueel zou je ook een bepaalde boodschap aan de display banner kunnen toevoegen. Zorg ervoor dat deze de boodschap van jouw bedrijf zo duidelijk mogelijk weergeeft. Misschien geeft dit de klant wel het laatste zetje.

Lees ook: marktonderzoek en content

Campagnes bedenken

Overigens hoef je deze manier van werken niet alleen toe te passen wanneer er met een bepaalde klant bijna een deal is gesloten. Je zou de sales manager ook kunnen helpen door alvast een aantal campagnes op te richten voor bedrijven die al op zijn of haar lijstje staan. In dat geval is er dus nog geen deal in zicht, maar trek je wel alvast de aandacht van potentiële klanten. Het is een interessante en effectieve manier van denken die interessant is voor elke marketeer.

Meten is weten

Regelmatig meten maakt onderdeel uit van een effectieve marketingstrategie. Neem bijvoorbeeld de nieuwsbrief die je als marketeer om de paar weken verstuurt. Hierin vermeld je het laatste bedrijfsnieuws en allerlei interessante wetenswaardigheden. Medewerkers en andere geïnteresseerden zijn daarmee meteen op de hoogte van het wel en wee op de bedrijfsvloer. Dit is echter niet het enige interessante onderdeel van een nieuwsbrief. Als marketeer kun je namelijk een aantal tools gebruiken die veel algemene data verschaffen. Zo kun je onder andere zien hoe vaak een bepaald artikel is gelezen, en door wie. Wellicht herken je een bepaalde trend onder (potentiële) klanten. Deze data zou je door kunnen geven aan de accountmanager, die er mee aan de slag kan.

Lees ook: KPN stopt met ISDN. Wat nu?

Waardevolle inzichten

Uiteindelijk draait de nieuwsbrief om interactie met de klant. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat zich richt op financiële zaken. Elke twee weken schrijf je als marketeer een nieuwsbrief met een aantal interessante artikelen en nieuwe producten. De vraag is welke klanten dit aantrekt. Je kunt dit uitvinden door data tools te gebruiken. Misschien herken je opnieuw een patroon, bijvoorbeeld nieuwsberichten die door bepaalde klanten extra vaak gelezen worden. Kortom: het verschaft waardevolle inzichten die zowel de marketing- als salesafdeling efficiënter laten werken.

De kracht van het internet

Als marketeer kun je de sales accountmanager dus prima een handje helpen. Maar we hebben het nog niet eens over een van de belangrijkste onderdeken gehad, namelijk ‘online’. Het wereldwijde web bevat een schat aan informatie over de potentiële klant. Gebruik bijvoorbeeld social media kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn. Wees dan ook vooral niet bang om deze waardevolle informatie door te geven aan de sales accountmanager. Hij of zij kan deze kennis ongetwijfeld gebruiken in een gesprek met de klant. Ook toont het internet en social media vaak bepaalde gewoontes en interesses van een klant. Denk bijvoorbeeld aan informatie en nieuwsberichten die een klant graag deelt op zijn of haar accounts. Dit zegt vaak al heel veel over een bepaald persoon. Als marketing- en salesafdeling kun je daar behoorlijk op inspelen.

Hoe je zorgt voor meer leads

Hopelijk is het inmiddels duidelijk hoe marketing- en sales elkaar een handje kunnen helpen. Door samen te werken maak je de acquisitie een stuk simpeler. Maar daarna is het tijd voor een meer ingewikkelde stap, namelijk het vergaren van leads via een website. Bij de sales afdeling is het namelijk ontzettend belangrijk dat de leads hoog zijn. Ze waarderen het ongetwijfeld zeer wanneer je als marketeer dit aantal weet te verhogen. De eerste stap om dit te bereiken is het opstellen van een doel en conversiemogelijkheid. Vervolgens is het tijd om aan de slag te gaan.

Inschrijven op formulier

Iedereen erkent tegenwoordig de kracht van het internet. Sterker nog, het is onmisbaar voor de marketing- en salesafdeling. Ieder persoon zoekt immers naar bepaalde informatie op het wereldwijde web. Zoekmachines als Google spelen daarbij een sleutelrol. Je kunt alleen een lead genereren als je daar een mogelijkheid voor biedt. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief of contactformulier. Je zou op de website een pop-up kunnen maken met de vraag of iemand zich in wilt schrijven op de website. Vervolgens verschijnt deze bij elk bezoek in beeld. Ook een knop voor het contactformulier of zelfs het telefoonnummer genereert misschien leads. Er zijn dus vele mogelijkheden die een sales-afdeling aan meer leads kunnen helpen.

Gebruik remarketing

Bovenstaande informatie klinkt je wellicht herkenbaar in de horen. Het is een vrij simpele manier om voor meer leads te zorgen. Een andere manier om dit te bereiken is het gebruik van remarketing. Stel dat iemand die jouw website heeft bezocht zich niet heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief. Of misschien is hij of zij ‘vergeten’ het contactformulier in te vullen. De klant heeft jouw site weggeklikt en zoekt opnieuw op Google. Op dat moment is het tijd om remarketing voor het zoeknetwerk in te zetten. Je kunt namelijk jouw Google AdWords advertentie een prominente plek geven in de zoekresultaten. Dit betekent dat wanneer de klant op bepaalde zoekwoorden zoekt, jouw advertentie prominent in beeld verschijnt.

Effectieve Google advertenties

Het voordeel van remarketing is dat je potentiële klant al interesse heeft in jouw producten. Hij of zij is alleen nog niet overgegaan tot consumptie. Dankzij remarketing kom je een tweede keer in beeld, maar zonder bijkomende kosten. Google is dan ook uitermate effectief wanneer het gaat om het genereren van leads. Met name het vertonen van advertenties op het display is essentieel. Daarmee is het namelijk mogelijk om je als bedrijf of ondernemer specifiek te richten op bepaalde onderwerpen en interesses van potentiële klanten. Je creëert dus een specifieke strategie. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat vaak beurzen bezoekt. In dat geval zou je een advertentie kunnen maken met een doelgerichte boodschap over deze beurzen.

Doelstelling

Hou bij het creëeren van de advertenties je doel goed voor ogen. Bedenk wat je precies met je boodschap wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld graag mensen bereiken die de beurs al bezocht hebben? Of gaat het juist om potentiële klanten die naar je beursstand moeten komen? Baseer de ‘call to action’ in je advertentie op een van deze doelstellingen. Verzamel bijvoorbeeld de emailadressen van mensen die je beursstand hebben bezocht kunnen verzamelen. Vervolgens kun je met deze gegevens een specifieke Google AdWords campagne creëeren. Wanneer de potentiële klanten een bepaalde zoekopdracht invullen, verschijnt jouw bedrijf in beeld. Er is dan sprake van een ‘match’. Vergeet ook niet om een specifieke boodschap te bedenken, zodat je deze klanten gericht benadert.

Samen sta je sterk

We kunnen dus concluderen dat je als marketeer een sales afdeling op allerlei manieren kunt ondersteunen. Niet alleen door het geven van informatie, maar ook door meer leads te genereren. Om dit te bereiken dien je een goede contentstrategie te bedenken. Google AdWords mag daarbij niet ontbreken. Voordat je begint is het verstandig om eens met de sales afdeling om de tafel te gaan zitten. Misschien bedenk je samen wel een aantal ideeën die het bedrijf vooruit helpen.

Visuele content steeds populairder in de marketingwereld

0
visuele content

Uit onderzoek blijkt dat marketeers steeds meer geld uitgeven aan video en grafisch ontwerp. Het budget voor visuele content is de afgelopen jaren sterk gestegen. Verwacht wordt dat dit komende tijd nog meer toeneemt.

Onderzoek onder marketeers

Een aantal marketeers en marketingmanagers werden gevraagd naar hun verwachtingen wat betreft visuele content. 66 procent denkt dat het aantal investeringen voor video’s en grafisch ontwerp de komende jaren zal toenemen. De aantrekkingskracht van visuele content neemt in hun ogen alleen maar toe. 31 procent wil hetzelfde budget aanhouden, terwijl slechts een kleine 3 procent van de marketeers wil bezuinigen op het budget.

Visuele en grafische content

Er bestaan een aantal vormen van visuele content. Video’s en grafisch ontwerp zijn daarbij het populairste. Rond de 70 procent van de marketeers gebruikt het regelmatig om reclame te maken. Ze ontwikkelen deze content vanuit het bedrijf zelf. Dit betreffen zowel kleine als grote bedrijven. Ook grote merken als CocaCola, Apple en YouTube passen visuele content toe.

ROI meten

Na afloop meten de bedrijven uiteraard ook de resultaten. In de marketingwereld wordt dit ook wel ‘ROI’ genoemd (Return of Investment). Ongeveer tweederde van de reacties op visuele content is positief. Met name het aantal unieke bezoekers, views en likes worden gebruikt voor het meten van visuele content. Zogeheten ‘click-through rates’ zijn met een percentage van 15 procent echter weinig populair.

Welke zorg heb ik nodig?

0
zorgbehoeftes

Nederland is een verzorgingsstaat. Dit in een sociaal systeem waarin de regering zorgt draagt voor het welzijn van zijn burgers. Denk daarbij onder andere aan goed onderwijs en gezondheidszorg voor iedereen. Voor een passend zorgpakket kun je terecht bij een zorgverzekeraar. Maar hoe kom je erachter welke zorg je nodig hebt?

Zorgwensen in kaart

Nederland heeft in totaal 64 zorgverzekeraars. Bekende namen zijn onder andere CZ, Ohra Zorgverzekering en Interpolis. De zorgverzekeraars is worden door de bevolking zeer goed beoordeeld met een 8.2. De zorg in Nederland is over het algemeen dan ook prima geregeld. Het grote aanbod zorgt er echter wel voor dat kiezen vrij lastig is. Om toch de knoop door te hakken dien je duidelijk in beeld te hebben welke zorg je nodig hebt. Welke behoeftes, wensen en verwachtingen heb je wat betreft zorg? Het helpt om alles even duidelijk op papier te zetten.

Zorgbehoeftes

Als het goed is heb je een lijstje met zorgwensen op papier gezet. Dit is een belangrijke stap bij het kiezen van een specifieke zorgverzekeraar die aan al je wensen voldoet. Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar welke zorg je de afgelopen tijd hebt gehad. Wellicht heb je last van een bepaalde aandoening of chronische ziekte waar je vorig jaar voor bent behandeld, zoals astma, suikerziekte of reuma. Het is belangrijk dat deze aandoeningen door je zorgverzekeraar worden vergoed.

Budget en aanvullende verzekeringen

Het kan ook zijn dat je door behandelingen juist minder last hebt van een bepaalde aandoening. In dat geval veranderd je zorgbehoefte en hoef je er misschien minder hoog voor verzekerd te worden. Hoe dan ook dien je bij het kiezen van bepaalde zorg altijd goed letten op het budget. Moest je vorig jaar bijvoorbeeld bijbetalen voor bepaalde zorg? Dan is het misschien handig om je er voortaan iets beter voor te verzekeren. Hou daarbij ook rekening met aanvullende behandelingen. Wanneer je intensief sport komt extra fysiotherapie bijvoorbeeld goed van pas. Hier ben je uiteraard meer geld aan kwijt, tenzij het aanvullende pakket deel uitmaakt van je verzekering. Het is wellicht ook mogelijk om zorgtoeslag aan te vragen.

Veranderingen in privé situatie

Het beantwoorden van de vraag ‘welke zorg heb ik nodig?’ is een stuk eenvoudiger te beantwoorden wanneer je alles duidelijk in kaart hebt. Ook het budget dat je te besteden hebt is belangrijk. Aan de hand daarvan kun je een passende zorgverzekeraar kiezen. Op Geld.nl kun je makkelijk een zorgverzekering vergelijken. Natuurlijk kunnen zaken binnen een jaar altijd veranderen. Zo krijgen sommige personen te maken met veranderingen in hun persoonlijke situatie. Je krijgt bijvoorbeeld een kind, of je zoon of dochter bereikt de volwassen leeftijd en moet zelf premie gaan betalen. Dergelijke situaties hebben altijd invloed op je zorgverzekering. Wanneer dit vragen oplevert kun je het beste even contact opnemen met je zorgverzekeraar.

Wat is de zorgtoeslag?

0
zorgtoeslag

Iedere Nederlander is volgens de Zorgverzekeringswet verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Daarbij sluit hij of zij bij een van de 64 zorgverzekeraars in Nederland een basisverzekering af. In sommige gevallen heb je recht op een extra bijdrage, die de ‘zorgtoeslag’ wordt genoemd. Wat houdt de zorgtoeslag in?

Zorgtoeslag

De zorgtoeslag is een bekende tegemoetkoming in de kosten die je betaalt voor zorg in Nederland. Via de site van de belastingdienst is het mogelijk om je zorgtoeslag aan te vragen. Op de website dien je naar het gedeelte ‘mijn toeslagen’ te gaan. Zo kun je de zorgtoeslag voor het jaar 2018 nog aanvragen tot september dit jaar.

Voorwaarden

Niet iedereen heeft recht op de zorgtoeslag. Je dient namelijk aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Ook de hoogte van de zorgtoeslag hangt hier vanaf. De voorwaarden die op dit moment gelden zijn als volgt:

  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
  • Je moet aangesloten zijn bij een Nederlandse zorgverzekering
  • Je dient 18 jaar of ouder te zijn
  • Je (gezamenlijke) inkomen moet niet te hoog zijn
  • Je eigen vermogen moet niet te hoog zijn

Inkomensgrens

De Belastingdienst kijkt voor het bepalen van de eventuele zorgtoeslag altijd naar je inkomen. In 2018 is de drempel voor een gezin om precies te zijn € 20.109. Voor toeslagpartners is het bedrag € 2.043. Daarnaast geldt er inkomensgrens vanaf € 27.857 per jaar. Wanneer je dit verdient mag je geen zorgtoeslag meer aanvragen. Woon je samen met een partner? Dan is de grens € 35.116.

Aanzienlijk deel marketeers heeft te weinig kennis

0
marketeers kennis

Schokkend nieuws: een groot deel van de marketeers weet niet waar ze mee bezig zijn. Hoewel 95 procent van de marketeers namelijk zegt te weten hoe ze klanten moeten benaderen, blijkt in de praktijk het tegendeel waar.

Drie kanalen en fases

De zogeheten multichannel benadering is een manier waarop klanten worden bereikt. Daarbij gebruikt de marketeer voor zijn strategie verschillende kanalen, namelijk ‘multichannel’, ‘crosschanel’ en ‘omnichannel’. In feite volg je aan de hand van deze kanalen drie stappen. Multichannel is de eerste, maar uiteindelijk hoop je omnichannel te bereiken. Dit betekent namelijk dat je de klant bereikt zonder dat hij of zij geïrriteerd of gefrustreerd raakt. Je geeft de klanten dus een positieve in plaats van negatieve ervaring.

Weinig kennis

Helaas weten maar weinig marketeers wat ze echt aan het doen zijn. Het overgrote deel is zich er waarschijnlijk niet eens van bewust dat ze iets verkeerd doen. Slechts 46 procent geeft aan dat hun werkzaamheden beter kunnen. Immers, slechte ervaringen leiden er toe dat de klant verdwijnt en de concurrent boven jouw bedrijf verkiest. Veel marketeers weten helaas niet hoe de eerste stap, multichannel, werkt. 75 procent van de marketeers gebruikt een multichannel strategie. Dit aantal is eigenlijk veel te weinig. Slechts 30 procent van dit aantal denkt de multichannel ook daadwerkelijk uit te kunnen voeren. Daarbij vindt 46 procent de werking en integratie van de drie kanalen ontzettend complex. Meerdere marketeers vragen zich af hoe ze ooit de juiste kennis over deze onderwerpen kunnen vergaren.

Website onderhouden

Naast een gebrek aan kennis missen veel marketeers ook de controle over de kanalen. Ze kunnen zelfs hun eigen website niet onderhouden. Bij technische problemen dienen ze regelmatig de IT-afdeling in te schakelen. Zo kan het wel eens gebeuren dat een artikel niet wil publiceren. Helaas zijn veel marketeers niet in staat om dit probleem zelf op te lossen. Zelfs bij het veranderen en beheren van de content schakelen ze regelmatig de hulp van ICT’ers in. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het overbrengen van een boodschap aan specifieke doelgroepen. Slechts 54 procent van de marketeers heeft dit in de vingers, en maar 44 procent is hier consistent in.

Onderscheid tussen fases

Content dient inhoudelijk sterk te zijn, en zich specifiek te richten aan de klant. Veel marketeers hebben alleen al met deze stap grote moeite. Sterker nog, zelfs 60 procent weet de drie bovengenoemde fases van elkaar te onderscheiden. Schrik niet: dit aantal ligt op slechts 17 procent. Dit betekent dat slechts een klein gedeelte een marketingboodschap precies op het juiste moment naar de goede doelgroep kan sturen. Laat staan dat de marketeers precies weten waar de klant vandaan komt (27 procent).

Tijd om actie te ondernemen

Bovenstaande cijfers vormen genoeg redenen om actie te ondernemen. Onder marketeers is het tijd om de controle in handen te nemen. Het werken met de drie kanalen multichannel, crosschannel en omnichannel kan echt stukken beter. Onderneem je op succesvolle wijze de eerste stap, dan liggen de tweede en derde stap binnen handbereik. Natuurlijk is het een kwestie van hard werken. Maar pas wanneer je de kanalen en de marketingboodschap op consistente wijze weet over te brengen, krijg je tevreden klanten.

Facebook helpt de marketeer om expats te bereiken

0
facebook marketing

Internationalisering heeft vele gevolgen. Een daarvan is de komst van zogeheten expats. Dit zijn mensen die in het buitenland wonen en werken. Soms leven ze op grote afstand van hun familie en vrienden. Om toch hun belangrijke momenten te delen gebruiken deze expats social media als Facebook. Daarnaast volgen ze op Facebook ook organisaties, nieuwsbronnen en bekende merken. Marketeers en adverteerders kunnen hier handig gebruik van maken. Helemaal nu Facebook een aantal nieuwe functies heeft ingevoerd om de in totaal 92 miljoen expats op de sociale netwerksite te bereiken.

Nieuwe tool op Facebook

Facebook is een ideale site voor marketeers en adverteerders. Dankzij een aantal nieuwe tools kunnen zij zich specifiek richten op expats in een bepaald land. Dit betreft zowel personen die tijdelijk in een bepaald land wonen, als expats die er vandaan komen. Er is echter een kanttekening. Op dit moment is deze manier van opereren alleen mogelijk in Brazilië, China, Indonesië, India en Zuid-Afrika. Of deze functie in de toekomst ook gebruikt kan worden voor Nederlandse expats is nog niet bekend.

Boodschap aan specifieke doelgroep

Sommige bedrijven richtten zich op Facebook specifiek op bepaalde doelgroepen. Neem de luchtvaartmaatschappij Ethihad Airways uit het Midden-Oosten. Het bedrijf maakte in het kader van het Diwali feest contact met de miljoenen Hindoes die actief zijn op Facebook, maar niet in India wonen. Etihat Airways maakte een advertentie aan over het terugvliegen naar familieleden tijdens de feestdagen. Door het gebruik van de targetfunctie bereikte deze boodschap maar liefst 536.000 Indiase expats in het Midden-Oosten.

Relevant publiek bereiken

De slimme marketingtruc wierp zijn vruchten af, want het leidde in totaal tot 700 boekingen. Wat is nu het geheim ervan? Deze relatief nieuwe functie van Facebook zorgt er voor dat je als bedrijf een relevant publiek kunt bereiken. Bovendien bied je ze iets aan wat echt van waarde voor ze is.

Ontdek de vele voordelen van Facebook als marketing tool

0
facebook marketing

Regelmatig vinden er interessante gesprekken en bijeenkomsten plaats over Facebook. Zo organiseerde het bedrijf Online Business Media in samenwerking met Fanbooster een interessante sessie over Facebook Ads. De bedrijven stellen dat Facebook inmiddels een volwaardig marketingplatform is geworden.

De stormachtige groei van Facebook

Het Noorse softwarebedrijf Fanbooster richt zich uitsluitend op Facebook. Alexander Grimstad, actief op de marketingafdeling van het bedrijf, vertelt vol enthousiasme over de mogelijkheden van Facebook. Hij heeft het social media platform in de loop der jaren sterk zien veranderden. Het heeft ladingen met kritiek op uiterst succesvolle wijze weten te doorstaan. Facebook is ooit ontstaan als een social media platform voor studenten. Op een gegeven moment maakten Mark Zuckerberg en zijn team Facebook ook beschikbaar voor middelbare scholieren. Gevreesd werd dat dit het einde zou betekenen voor Facebook. Maar het bedrijf maakte juist een razendsnelle groei door.

Niet te stoppen

Ook na het toestaan van bedrijven op het social media platform in 2007, en de beursgang in 2012 bleek Facebook niet te stoppen. Grimstad stelt dat ondanks deze beslissingen Facebook nog steeds groeit. De groei van Facebook heeft enorm veel potentie voor marketeers, zo stelt de VP marketeer van Fanbooster. Volgens Grimstad heeft het social media platform enorm veel potentie. Je kunt er als marketeer dan ook enorm veel mee doen. Wanneer je droomt van succes zul je echter wel op de goede manier moeten adverteren. Grimstad geeft als advies dat je een duidelijk doel voor ogen moet hebben. Sales speelt daarbij een grote rol.

Behaal resultaten met Facebook Ads

Grimstad is van mening dat Facebook niet meer weg te denken is uit de marketingwereld. Vandaag de dag kun je als marketeer geweldige resultaten behalen met Facebook Ads. Daarop heeft Google allang geen monopolie meer. Door het online marketingkanaal Facebook Ads goed in te zetten, kun je zowel het bereik als de omzet van je bedrijf enorm verhogen. Facebook heeft bovendien zelf een aantal opties toegevoegd waardoor je de pagina professioneel kunt beheren. Zowel ‘fans’ als bezoekers van buitenaf kunnen de content lezen.

Concurrentie van Instagram

Grimstad gaat ook in op de toenemende populariteit van Instagram. Sommige marketeers zijn inmiddels overgestapt naar deze social media site. Maar betekent dit dat Facebook er niet meer toe doet? Volgens Grimstad is dit niet het geval. Hij maakt een onderscheid tussen ‘soft metrics’ en ‘hard metrics’. Met de eerste term wordt er onder andere gekeken naar het aantal likes en gedeelte berichten. Maar het is juist met ‘hard metrics’ dat je een hogere omzet kunt genereren. Dit houdt in dat je de social media site gebruikt om producten te verkopen en meer leads en bezoekersaantallen op je website te genereren. Volgens Grimstad werkt de ‘hard metrics’ van Facebook beter dan advertenties in de krant. Je kunt namelijk direct het resultaat van je campagne meten. Daardoor weet je ook meteen of de investering het echt waard was.

Stel een duidelijk doel

Soms lijken inspanningen op Facebook tevergeefs. Vooral wanneer je leads niet toenemen lijkt het maken van een advertentie soms verloren tijd. Toch zijn er een aantal manieren waarop je als marketeer tóch succes kunt bereiken, zo stelt Grimstad. Ten eerste is het belangrijk om een duidelijk doel te hebben. Zet deze desnoods op papier. Ten tweede dien je als bedrijf een duidelijk target voor ogen te hebben. Oftewel: gebruik Facebook als een echte marketeer. Bedenk en verspreid een boodschap die heel specifiek gericht is op een bepaalde groep gebruikers. Zij zijn namelijk het belangrijkste.

De democratisering van de marketingwereld

Het organisch bereik van Facebook is de afgelopen tijd flink gedaald. Gemiddeld ligt het rond de 2 procent. Bij grote Facebook pagina’s ligt dit uiteraard hoger dan bij kleine. Volgens Grimstad biedt Facebook ontzettend veel mogelijkheden om klanten te bereiken. Zelfs met een laag budget spreek je met een goede advertentie een enorme groep mensen aan. Via de krant of televisie is dit een stuk moeilijker én duurder. Facebook Ads zijn wat betreft de ideale oplossing, zo stelt de VP marketeer. Kleine bedrijven kunnen er optimaal van optimaliseren. In feite wordt de marketingwereld er sterk door gedemocratiseerd.

Hoe zie je de groeiende privacy zorgen rondom Facebook?

Uiteraard is er ook kritiek op Facebook. Als gebruiker krijg je bijvoorbeeld regelmatig advertenties te zien zonder dat je om vraagt. Facebook richt bepaalde advertenties specifiek op jou als gebruiker omdat ze over bepaalde informatie beschikken, zo vertelt Grimstad. Facebook gebruikt dus jouw persoonlijke data om zo relevant mogelijk te zijn. Dit blijkt te werken, want een gemiddelde Facebook gebruiker klikt op ongeveer 7 advertenties in de maand. Bovendien krijg je steeds meer relevante advertenties te zien. Adverteerders hebben zich op dit vlak de afgelopen jaren namelijk sterk ontwikkeld. In tegenstelling tot de krant of televisie zijn advertenties op Facebook daarom veel relevanter.

De privacy kwestie

Het is niet de bedoeling dat de privacy van Facebook bezoekers geschonden wordt. Grimstad stelt dat adverteerders, Facebook en wetgevers hier voorzichtig mee om moeten springen. De social media site moet te allen tijde een fijne plek blijven. Bovendien heeft de adverteerder geen specifieke informatie over een gebruiker. Mensen moeten weten dat het nooit precies duidelijk is wie de adverteerder bereikt. De advertenties zijn alleen gericht aan specifieke groepen mensen.

Specifieke doelgroepen

Facebook Ads richten zich dus op specifieke doelgroepen. Inmiddels zijn er een aantal targeting opties beschikbaar om een groep mensen te bereiken. Denk aan leeftijd en sekse, maar ook de locatie, interesse en zelfs relatiestatus. Inmiddels kun je als marketeer zelfs gericht adverteren naar specifieke doelgroepen. Denk aan kleine ondernemers of expats.

Gedrag analyseren

Ook kun je het gedrag van Facebookgebruikers analyseren. Zo is het mogelijk om te zien welke potentiële klanten je website bezoeken en je product bestellen. Daarbij komen de mensen die uiteindelijk afhaken in het bestelproces ook in beeld. Vervolgens kun je een campagne starten die zich specifiek richt op deze laatste groep mensen. Wellicht kun je ze de volgende keer wel overtuigen om gebruik te maken van je bedrijf. Inmiddels gebruiken mediabedrijven en e-tailers deze techniek erg vaak. Maar, zo stelt Grimstad, nog te weinig bedrijven passen het toe.

Facebook Ads en Google Adwords

Facebook Ads en Google Adwords hebben wel iets van elkaar weg. Het verschil is echter wel dat Facebook zich richt op het sociale gedeelte, terwijl Google Adwords alleen het zoekgedrag van de potentiële klant gebruikt. Met het sociale gedeelte worden onder andere interesses en gedrag bedoeld. Wanneer iemand bijvoorbeeld een bericht ‘liked’ kun je als adverteerder inspelen op bepaalde behoeften. Google verdiept zich daar op dit moment ook in. Volgens Grimstad is Facebook echter leidend op dit gebied.

Fanbooster gebruiken

Om als bedrijf succes te boeken kun je onder andere de tool Fanbooster gebruiken. Voor zowel kleine als grote bedrijven betekent dit een volgende stap in het gebruik van Facebook. Zo zorgt deze tool ervoor dat je het effect van bepaalde posts en Ads meteen kan meten. Bovendien is het veel gemakkelijker om ze te beheren en te optimaliseren. Het brengt je als onderneming dus enorm veel voordelen, stelt Grimstad. Op dit moment gebruiken vooral grote Nederlandse bedrijven Fanbooster. Zij beschikken namelijk over een grote marketingafdeling. Maar ook steeds meer (kleine) mediabedrijven ontdekken hoe effectief Facebook als marketingtool is.

Heb je nog praktische tips voor bedrijven die Facebook inzetten?

Grimstad geeft tenslotte een paar tips wat betreft het gebruik van Facebook. Zo kun je als bedrijf het beste een directe link naar een post plaatsen, zonder een foto. Hou daarnaast rekening met de tijd waarin je iets post. Niet heel verrassend blijken mensen buiten werktijd het meest actief op Facebook. De social media site heeft een optie waarmee je gemakkelijk berichten kunt inplannen. Volgens Grimstad is het vooral een kwestie van analyseren en experimenteren. Het gebruik van Facebook Ads is bovendien helemaal niet duur. Vanaf 10 euro boek je al resultaat.

Hoe je met de nieuwe richtlijnen van Google een succesvolle SEO-strategie creëert

0
seo richtlijnen google

De wereld van de SEO, marketing en copywriting is interessant en complex tegelijkertijd. Bovendien vinden er regelmatig veranderingen plaats die alles op zijn kop zetten. Zo voerde Google onlangs nieuwe richtlijnen voor SEO door. Hoe zit het precies met deze zogeheten “Search Quality Evaluator Guidelines” van Google?

Antwoord op bepaalde vragen

Het algoritme van Google is al tijden een mysterie. Waarschijnlijk zullen we er nooit helemaal achterkomen hoe het precies zit. Wat dat betreft is er niets nieuws aan de richtlijnen van Google. Wel geeft de nieuwe opzet van de internetgigant veel informatie over bezoekers van Google. Ze geven bijvoorbeeld antwoord op de vraag waar mensen precies naar zoeken, en hoe content daarop dient te worden aangepast.

Expert schrijvers en originele content

Zonder een goede tekstschrijver ontwikkel je geen goede SEO, vindt Google. Elk bedrijf heeft iemand met veel ervaring nodig. Hij of zij weet precies wat nodig is om hoog in de zoekmachines te komen. Desnoods huur je een groep gekwalificeerde schrijvers in, die samen steengoede content produceren. Het schrijven van inhoudelijke content is met de nieuwe richtlijnen van Google alleen nog maar belangrijker geworden. Google hecht grote waarde aan kwalitatief hoogwaardige inhoud. Hoe beter de content, hoe beter de SEO. Het bekende gezegde ‘content is king’ geldt ook in dit geval.

Andere factoren

Maar hoe bepaal je nu of content van hoge kwaliteit is? Onder andere door te kijken naar relevantie. Overigens betekent dit niet dat je geen aandacht meer moet besteden aan andere factoren, zoals backlinks. Google is over de gehele lijn bezien alleen een stuk kritischer geworden. Zo kijkt het onder andere naar de kwaliteit van de backlinks. Gemakkelijk verkregen links zijn in de ogen van Google bijvoorbeeld weinig waard.

Experts

Om goede content te schrijven moet je jezelf presenteren als een ‘expert’. Dit geldt voor een breed scala aan onderwerpen, zolang ze maar gedetailleerd zijn. Daardoor worden zelfs mensen die producten of restaurants beoordelen als een ‘expert’ beschouwd. Kort samengevat dient content inhoudelijk sterk en relevant te zijn. Is dat het geval, dan krijg je van Google een hoge plek in de zoekresultaten. Neem bijvoorbeeld een forum over medische onderwerpen. Zolang mensen over hun gezondheidservaringen schrijven en bepaalde tips geven worden ze als ‘expert’ gezien, en beschouwt Google het als nuttige content.

Het schrijven van SEO-teksten

Vandaag de dag dienen teksten van topkwaliteit te zijn. Wat betreft SEO dien je met behoorlijk veel zaken rekening te houden. Een aantal handige tools besparen je echter behoorlijk veel moeite. Deskundige schrijvers kunnen bijvoorbeeld gebruik van Webtexttool. Hiermee maak je op een eenvoudige manier artikelen, blogs en andere webteksten startklaar voor de zoekmachines. Webtexttool controleert je tekst namelijk op allerlei facetten van SEO. Klopt er iets niet, dan geeft deze tool je suggesties om de zoekmachineoptimalisatie te verbeteren. Het grote voordeel is dat je de webtekst dus al SEO-proof maakt tijdens het schrijven.

Hulp van Webtexttool

Webtexttool kijkt onder andere naar het gebruik van bepaalde keywords in de tekst. Ook dient de tekst over een relevant onderwerp te gaan. Google houdt dit allemaal goed in de gaten, en is behoorlijk kritisch. Bovendien dien je ook te letten op de lengte van de tekst. Dankzij Webtexttool slaag je hier voortaan een stuk beter in.

Online daten met Badoo

0
badoo daten

Het online daten via een applicatie wordt steeds populairder. Naast Tinder is ook Badoo wereldwijd enorm populair op het gebied van online dating. Het principe van Badoo is vergelijkbaar met Tinder, het is ook de bedoeling om door profielen te swipen om zodoende tot interessante matches te komen. Het grootste verschil tussen Badoo en Tinder is dat het bij Badoo wel mogelijk is om iemand een bericht te sturen zonder dat er een match is. Bij sommige profielen kun je gratis een bericht sturen, bij de wat meer populaire profielen moet je eerst credits kopen om een bericht te kunnen sturen. Op het moment dat je op Badoo een match hebt, dan kun je altijd gratis een bericht sturen naar de ander. Een ander groot verschil is dat je bij Badoo ziet wie op jouw profiel heeft gekeken. Bij de betaalde versie van Badoo is het tevens mogelijk om te zien wie jou een like heeft gegeven.

De voordelen van Badoo tegenover Tinder

Het grootste voordeel van Badoo is dat er ook berichten worden gestuurd zonder dat er een match hoeft te zijn. Hierdoor kun je jezelf met een uniek openingsbericht gemakkelijker onderscheiden dan op Tinder. Verder biedt de chatfunctie van Badoo ook meer functies, zo is het bijvoorbeeld op Badoo wel mogelijk om foto’s naar elkaar te sturen. Gebruikers zien het ook vaak als voordeel dat je bij Badoo kunt zien welke gebruikers nog recent actief zijn geweest. Daarnaast is het mogelijk om te zien welke gebruikers momenteel online zijn en wanneer ze voor het laatste de applicatie hebben gebruikt. Verder kun je bij Badoo zien wie je in het echt bent tegengekomen, bij Tinder kan dit niet. Tot slot heeft Badoo nog als voordeel dat de applicatie ook via een website te gebruiken is. Zo kun je Badoo ook gewoon op een computer gebruiken.

De nadelen van Badoo tegenover Tinder

Een van de grootste nadelen van Badoo is dat de profielen minder actueel zijn dat bij Tinder. Bij Badoo worden ook profielen die maanden niet meer actief zijn geweest op de applicatie getoond bij het swipen. Bij Tinder worden inactieve profielen automatisch niet meer getoond na een tijdje. Een ander nadeel van Badoo voor Nederlandse gebruikers is dat Badoo in verhouding met Tinder een stuk meer wordt gebruikt in het buitenland in plaats van Nederland. Ook de kosten voor het gebruik van Badoo kunnen een stuk hoger oplopen bij Tinder. Bij Badoo is het mogelijk om een abonnement af te sluiten, maar ook met dit abonnement zijn meerdere functies zoals het sturen van berichten nog steeds betaald. Bij Tinder betaal je maandelijks voor een abonnement, maar daarbij zijn alle functies wel inbegrepen.

Welke alternatieven zijn er voor Badoo en Tinder?

Naast Badoo en Tinder zijn er nog een groot aantal andere applicaties waar je uit kunt kiezen wanneer je start met het online daten via applicaties. Enkele van deze applicaties zijn Happn, OkCupid, Mint en Once. Al deze applicaties zijn in principe gratis te gebruiken, maar voor het gebruik van meer functies is het altijd nodig om een abonnement af te sluiten of de functie eenmalig te kopen. De meeste online daters gebruiken meerdere applicaties naast elkaar, omdat de meeste dating apps een dagelijkse beperking hebben.

Lees ook eens: