Ontdek de vele voordelen van Facebook als marketing tool

0
132
facebook marketing

Regelmatig vinden er interessante gesprekken en bijeenkomsten plaats over Facebook. Zo organiseerde het bedrijf Online Business Media in samenwerking met Fanbooster een interessante sessie over Facebook Ads. De bedrijven stellen dat Facebook inmiddels een volwaardig marketingplatform is geworden.

De stormachtige groei van Facebook

Het Noorse softwarebedrijf Fanbooster richt zich uitsluitend op Facebook. Alexander Grimstad, actief op de marketingafdeling van het bedrijf, vertelt vol enthousiasme over de mogelijkheden van Facebook. Hij heeft het social media platform in de loop der jaren sterk zien veranderden. Het heeft ladingen met kritiek op uiterst succesvolle wijze weten te doorstaan. Facebook is ooit ontstaan als een social media platform voor studenten. Op een gegeven moment maakten Mark Zuckerberg en zijn team Facebook ook beschikbaar voor middelbare scholieren. Gevreesd werd dat dit het einde zou betekenen voor Facebook. Maar het bedrijf maakte juist een razendsnelle groei door.

Niet te stoppen

Ook na het toestaan van bedrijven op het social media platform in 2007, en de beursgang in 2012 bleek Facebook niet te stoppen. Grimstad stelt dat ondanks deze beslissingen Facebook nog steeds groeit. De groei van Facebook heeft enorm veel potentie voor marketeers, zo stelt de VP marketeer van Fanbooster. Volgens Grimstad heeft het social media platform enorm veel potentie. Je kunt er als marketeer dan ook enorm veel mee doen. Wanneer je droomt van succes zul je echter wel op de goede manier moeten adverteren. Grimstad geeft als advies dat je een duidelijk doel voor ogen moet hebben. Sales speelt daarbij een grote rol.

Behaal resultaten met Facebook Ads

Grimstad is van mening dat Facebook niet meer weg te denken is uit de marketingwereld. Vandaag de dag kun je als marketeer geweldige resultaten behalen met Facebook Ads. Daarop heeft Google allang geen monopolie meer. Door het online marketingkanaal Facebook Ads goed in te zetten, kun je zowel het bereik als de omzet van je bedrijf enorm verhogen. Facebook heeft bovendien zelf een aantal opties toegevoegd waardoor je de pagina professioneel kunt beheren. Zowel ‘fans’ als bezoekers van buitenaf kunnen de content lezen.

Concurrentie van Instagram

Grimstad gaat ook in op de toenemende populariteit van Instagram. Sommige marketeers zijn inmiddels overgestapt naar deze social media site. Maar betekent dit dat Facebook er niet meer toe doet? Volgens Grimstad is dit niet het geval. Hij maakt een onderscheid tussen ‘soft metrics’ en ‘hard metrics’. Met de eerste term wordt er onder andere gekeken naar het aantal likes en gedeelte berichten. Maar het is juist met ‘hard metrics’ dat je een hogere omzet kunt genereren. Dit houdt in dat je de social media site gebruikt om producten te verkopen en meer leads en bezoekersaantallen op je website te genereren. Volgens Grimstad werkt de ‘hard metrics’ van Facebook beter dan advertenties in de krant. Je kunt namelijk direct het resultaat van je campagne meten. Daardoor weet je ook meteen of de investering het echt waard was.

Stel een duidelijk doel

Soms lijken inspanningen op Facebook tevergeefs. Vooral wanneer je leads niet toenemen lijkt het maken van een advertentie soms verloren tijd. Toch zijn er een aantal manieren waarop je als marketeer tóch succes kunt bereiken, zo stelt Grimstad. Ten eerste is het belangrijk om een duidelijk doel te hebben. Zet deze desnoods op papier. Ten tweede dien je als bedrijf een duidelijk target voor ogen te hebben. Oftewel: gebruik Facebook als een echte marketeer. Bedenk en verspreid een boodschap die heel specifiek gericht is op een bepaalde groep gebruikers. Zij zijn namelijk het belangrijkste.

De democratisering van de marketingwereld

Het organisch bereik van Facebook is de afgelopen tijd flink gedaald. Gemiddeld ligt het rond de 2 procent. Bij grote Facebook pagina’s ligt dit uiteraard hoger dan bij kleine. Volgens Grimstad biedt Facebook ontzettend veel mogelijkheden om klanten te bereiken. Zelfs met een laag budget spreek je met een goede advertentie een enorme groep mensen aan. Via de krant of televisie is dit een stuk moeilijker én duurder. Facebook Ads zijn wat betreft de ideale oplossing, zo stelt de VP marketeer. Kleine bedrijven kunnen er optimaal van optimaliseren. In feite wordt de marketingwereld er sterk door gedemocratiseerd.

Hoe zie je de groeiende privacy zorgen rondom Facebook?

Uiteraard is er ook kritiek op Facebook. Als gebruiker krijg je bijvoorbeeld regelmatig advertenties te zien zonder dat je om vraagt. Facebook richt bepaalde advertenties specifiek op jou als gebruiker omdat ze over bepaalde informatie beschikken, zo vertelt Grimstad. Facebook gebruikt dus jouw persoonlijke data om zo relevant mogelijk te zijn. Dit blijkt te werken, want een gemiddelde Facebook gebruiker klikt op ongeveer 7 advertenties in de maand. Bovendien krijg je steeds meer relevante advertenties te zien. Adverteerders hebben zich op dit vlak de afgelopen jaren namelijk sterk ontwikkeld. In tegenstelling tot de krant of televisie zijn advertenties op Facebook daarom veel relevanter.

De privacy kwestie

Het is niet de bedoeling dat de privacy van Facebook bezoekers geschonden wordt. Grimstad stelt dat adverteerders, Facebook en wetgevers hier voorzichtig mee om moeten springen. De social media site moet te allen tijde een fijne plek blijven. Bovendien heeft de adverteerder geen specifieke informatie over een gebruiker. Mensen moeten weten dat het nooit precies duidelijk is wie de adverteerder bereikt. De advertenties zijn alleen gericht aan specifieke groepen mensen.

Specifieke doelgroepen

Facebook Ads richten zich dus op specifieke doelgroepen. Inmiddels zijn er een aantal targeting opties beschikbaar om een groep mensen te bereiken. Denk aan leeftijd en sekse, maar ook de locatie, interesse en zelfs relatiestatus. Inmiddels kun je als marketeer zelfs gericht adverteren naar specifieke doelgroepen. Denk aan kleine ondernemers of expats.

Gedrag analyseren

Ook kun je het gedrag van Facebookgebruikers analyseren. Zo is het mogelijk om te zien welke potentiële klanten je website bezoeken en je product bestellen. Daarbij komen de mensen die uiteindelijk afhaken in het bestelproces ook in beeld. Vervolgens kun je een campagne starten die zich specifiek richt op deze laatste groep mensen. Wellicht kun je ze de volgende keer wel overtuigen om gebruik te maken van je bedrijf. Inmiddels gebruiken mediabedrijven en e-tailers deze techniek erg vaak. Maar, zo stelt Grimstad, nog te weinig bedrijven passen het toe.

Facebook Ads en Google Adwords

Facebook Ads en Google Adwords hebben wel iets van elkaar weg. Het verschil is echter wel dat Facebook zich richt op het sociale gedeelte, terwijl Google Adwords alleen het zoekgedrag van de potentiële klant gebruikt. Met het sociale gedeelte worden onder andere interesses en gedrag bedoeld. Wanneer iemand bijvoorbeeld een bericht ‘liked’ kun je als adverteerder inspelen op bepaalde behoeften. Google verdiept zich daar op dit moment ook in. Volgens Grimstad is Facebook echter leidend op dit gebied.

Fanbooster gebruiken

Om als bedrijf succes te boeken kun je onder andere de tool Fanbooster gebruiken. Voor zowel kleine als grote bedrijven betekent dit een volgende stap in het gebruik van Facebook. Zo zorgt deze tool ervoor dat je het effect van bepaalde posts en Ads meteen kan meten. Bovendien is het veel gemakkelijker om ze te beheren en te optimaliseren. Het brengt je als onderneming dus enorm veel voordelen, stelt Grimstad. Op dit moment gebruiken vooral grote Nederlandse bedrijven Fanbooster. Zij beschikken namelijk over een grote marketingafdeling. Maar ook steeds meer (kleine) mediabedrijven ontdekken hoe effectief Facebook als marketingtool is.

Heb je nog praktische tips voor bedrijven die Facebook inzetten?

Grimstad geeft tenslotte een paar tips wat betreft het gebruik van Facebook. Zo kun je als bedrijf het beste een directe link naar een post plaatsen, zonder een foto. Hou daarnaast rekening met de tijd waarin je iets post. Niet heel verrassend blijken mensen buiten werktijd het meest actief op Facebook. De social media site heeft een optie waarmee je gemakkelijk berichten kunt inplannen. Volgens Grimstad is het vooral een kwestie van analyseren en experimenteren. Het gebruik van Facebook Ads is bovendien helemaal niet duur. Vanaf 10 euro boek je al resultaat.