Klachten tijdens de menopauze: zo ga je er mee om

0
653

De overgang (ook wel de menopauze genoemd) is een biologische fase waar bijna geen enkele vrouw aan aankomt. Het betekent dat er een einde komt aan haar vruchtbare jaren. Hoewel het een heel normaal biologisch proces is, krijgen vrouwen vaak last van vervelende symptomen. Denk bijvoorbeeld aan stemmingswisselingen, slaapstoornissen en/of opvliegers. Dit is per persoon verschillend. Gelukkig hebben we ook goed nieuws: je kunt er iets aan doen. In dit artikel vind je een aantal tips om beter met de menopauze om te gaan.

Tip 1: Zorg goed voor jezelf tijdens de menopauze

De overgang is een nieuw hoofdstuk in het leven van een vrouw. Ze is immers niet langer vruchtbaar en daarmee komt het lichaam in een hele andere fase terecht. Tijdens de menopauze is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek. Doe aan activiteiten die je blij maken, bijvoorbeeld lezen, yoga of meditatie. En vergeet niet om regelmatig te bewegen. Dit is goed voor je stemming, nachtrust én lichamelijke conditie. Bovendien hou je het gewicht er ook mee onder controle. Helaas komen slaapstoornissen vaak voor tijdens de menopauze. Zorg daarom voor een goede slaaproutine en kies een bed waarin je als een blok in slaap valt.

Tip 2: Zorg voor een gezond dieet

Voeding is een belangrijke manier om eventuele symptomen van de overgang onder controle te houden. Kies voor een gezond en gebalanceerd dieet met verschillende soorten fruit, groenten, volle granen en magere eiwitten. En stop voedingsmiddelen die rijk zijn aan calcium en vitamine D in jouw mandje. Die ondersteunen de gezondheid van de botten. Dat is belangrijk, omdat het risico op osteoporose toeneemt tijdens de overgang.

Tip 3: Kies voor Omega-3 in de strijd tegen stemmingswisselingen en opvliegers

Omega-3 vetzuren, gevonden in vis en lijnzaad zijn ook aan te raden omdat ze stemmingswisselingen verlichten én ook nog eens het hart en de bloedvaten in topconditie houden. Beperk daarnaast cafeïne, alcohol en gekruid eten om opvliegers en stemmingswisselingen zoveel mogelijk te voorkomen.

Tip 4: Drink voldoende

Veel drinken is zeer belangrijk, helemaal tijdens de menopauze. Hormonale verhogen het risico op uitdroging. Zodoende moet je de hele dag door voldoende water drinken. Bovendien verergert uitdroging klachten als opvliegers en vermoeidheid. En dat wil je natuurlijk echt niet! Draag een waterfles bij je en probeer bewust regelmatig water te drinken. Een alternatief voor gewoon water is kruidenthee. Lekker én het houdt je gehydrateerd.

Tip 5: Praat er over en zoek steun

De menopauze is voor sommige vrouwen best een zware tijd, zowel lichamelijk als emotioneel. Het is dam ook belangrijk om steun te zoeken bij vrienden en familie. Of bezoek een steungroep waar je je ervaringen kunt delen en leert van anderen die soortgelijke veranderingen doormaken. En informeer jezelf over het menopauzeproces en de verschillende behandelingsmogelijkheden. Het is zeker niet verkeerd om contact te zoeken met een professional uit de zorg. Hij of zij biedt begeleiding tijdens deze fase en geeft je tips hoe je moet omgaan met de symptomen.