Hoe de marketing- en salesafdeling succesvol kunnen samenwerken

0
1971
sales en marketing

Door samen te werken kunnen online marketing en sales de successen van een bedrijf vergroten. Het gebruik van online marketing door sales is bijvoorbeeld de perfecte manier om meer klanten te bereiken. Het is namelijk een doelgerichte en meetbare manier van werken. Op die manier helpt het sales om meer efficiënter te werken. Bij deze de manieren waarop je als marketing afdeling zowel de sales als relevante leads een flinke ‘boost’ geeft.

Ondersteun de sales accountmanager

Het genereren van leads is ontzettend belangrijk in de marketingwereld. Dit is echter niet het enige wat je kunt doen om meer klanten te trekken. Zo kun je als marketingafdeling het sales team op verschillende manieren ondersteunen. Hiermee help je elkaar vooruit, en vergroot je de efficiëntie binnen een bedrijf. Een van de manieren om dit te bereiken is het helpen en ondersteunen van de sales accountmanager. Dit hoeft in principe echt niet moeilijk te zijn. Wanneer een accountmanager bijvoorbeeld op het punt staat om een belangrijke deal te sluiten, zou je als marketeer een aantal campagnes in Google AdWords op kunnen richten. Richt je daarbij op de potentiële klant, en wellicht werpt dit zijn vruchten af.

Boodschap op display banner

Een Google AdWords campagne is met de juiste manier van opereren doorgaans zeer effectief. Zo kun je de potentiële klant bereiken door het aantal biedingen te verhogen. Grote kans dat jouw bedrijf in het oog springt wanneer de klant een bepaalde zoekopdracht invult. Eventueel zou je ook een bepaalde boodschap aan de display banner kunnen toevoegen. Zorg ervoor dat deze de boodschap van jouw bedrijf zo duidelijk mogelijk weergeeft. Misschien geeft dit de klant wel het laatste zetje.

Lees ook: marktonderzoek en content

Campagnes bedenken

Overigens hoef je deze manier van werken niet alleen toe te passen wanneer er met een bepaalde klant bijna een deal is gesloten. Je zou de sales manager ook kunnen helpen door alvast een aantal campagnes op te richten voor bedrijven die al op zijn of haar lijstje staan. In dat geval is er dus nog geen deal in zicht, maar trek je wel alvast de aandacht van potentiële klanten. Het is een interessante en effectieve manier van denken die interessant is voor elke marketeer.

Meten is weten

Regelmatig meten maakt onderdeel uit van een effectieve marketingstrategie. Neem bijvoorbeeld de nieuwsbrief die je als marketeer om de paar weken verstuurt. Hierin vermeld je het laatste bedrijfsnieuws en allerlei interessante wetenswaardigheden. Medewerkers en andere geïnteresseerden zijn daarmee meteen op de hoogte van het wel en wee op de bedrijfsvloer. Dit is echter niet het enige interessante onderdeel van een nieuwsbrief. Als marketeer kun je namelijk een aantal tools gebruiken die veel algemene data verschaffen. Zo kun je onder andere zien hoe vaak een bepaald artikel is gelezen, en door wie. Wellicht herken je een bepaalde trend onder (potentiële) klanten. Deze data zou je door kunnen geven aan de accountmanager, die er mee aan de slag kan.

Lees ook: KPN stopt met ISDN. Wat nu?

Waardevolle inzichten

Uiteindelijk draait de nieuwsbrief om interactie met de klant. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat zich richt op financiële zaken. Elke twee weken schrijf je als marketeer een nieuwsbrief met een aantal interessante artikelen en nieuwe producten. De vraag is welke klanten dit aantrekt. Je kunt dit uitvinden door data tools te gebruiken. Misschien herken je opnieuw een patroon, bijvoorbeeld nieuwsberichten die door bepaalde klanten extra vaak gelezen worden. Kortom: het verschaft waardevolle inzichten die zowel de marketing- als salesafdeling efficiënter laten werken.

De kracht van het internet

Als marketeer kun je de sales accountmanager dus prima een handje helpen. Maar we hebben het nog niet eens over een van de belangrijkste onderdeken gehad, namelijk ‘online’. Het wereldwijde web bevat een schat aan informatie over de potentiële klant. Gebruik bijvoorbeeld social media kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn. Wees dan ook vooral niet bang om deze waardevolle informatie door te geven aan de sales accountmanager. Hij of zij kan deze kennis ongetwijfeld gebruiken in een gesprek met de klant. Ook toont het internet en social media vaak bepaalde gewoontes en interesses van een klant. Denk bijvoorbeeld aan informatie en nieuwsberichten die een klant graag deelt op zijn of haar accounts. Dit zegt vaak al heel veel over een bepaald persoon. Als marketing- en salesafdeling kun je daar behoorlijk op inspelen.

Hoe je zorgt voor meer leads

Hopelijk is het inmiddels duidelijk hoe marketing- en sales elkaar een handje kunnen helpen. Door samen te werken maak je de acquisitie een stuk simpeler. Maar daarna is het tijd voor een meer ingewikkelde stap, namelijk het vergaren van leads via een website. Bij de sales afdeling is het namelijk ontzettend belangrijk dat de leads hoog zijn. Ze waarderen het ongetwijfeld zeer wanneer je als marketeer dit aantal weet te verhogen. De eerste stap om dit te bereiken is het opstellen van een doel en conversiemogelijkheid. Vervolgens is het tijd om aan de slag te gaan.

Inschrijven op formulier

Iedereen erkent tegenwoordig de kracht van het internet. Sterker nog, het is onmisbaar voor de marketing- en salesafdeling. Ieder persoon zoekt immers naar bepaalde informatie op het wereldwijde web. Zoekmachines als Google spelen daarbij een sleutelrol. Je kunt alleen een lead genereren als je daar een mogelijkheid voor biedt. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief of contactformulier. Je zou op de website een pop-up kunnen maken met de vraag of iemand zich in wilt schrijven op de website. Vervolgens verschijnt deze bij elk bezoek in beeld. Ook een knop voor het contactformulier of zelfs het telefoonnummer genereert misschien leads. Er zijn dus vele mogelijkheden die een sales-afdeling aan meer leads kunnen helpen.

Gebruik remarketing

Bovenstaande informatie klinkt je wellicht herkenbaar in de horen. Het is een vrij simpele manier om voor meer leads te zorgen. Een andere manier om dit te bereiken is het gebruik van remarketing. Stel dat iemand die jouw website heeft bezocht zich niet heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief. Of misschien is hij of zij ‘vergeten’ het contactformulier in te vullen. De klant heeft jouw site weggeklikt en zoekt opnieuw op Google. Op dat moment is het tijd om remarketing voor het zoeknetwerk in te zetten. Je kunt namelijk jouw Google AdWords advertentie een prominente plek geven in de zoekresultaten. Dit betekent dat wanneer de klant op bepaalde zoekwoorden zoekt, jouw advertentie prominent in beeld verschijnt.

Effectieve Google advertenties

Het voordeel van remarketing is dat je potentiële klant al interesse heeft in jouw producten. Hij of zij is alleen nog niet overgegaan tot consumptie. Dankzij remarketing kom je een tweede keer in beeld, maar zonder bijkomende kosten. Google is dan ook uitermate effectief wanneer het gaat om het genereren van leads. Met name het vertonen van advertenties op het display is essentieel. Daarmee is het namelijk mogelijk om je als bedrijf of ondernemer specifiek te richten op bepaalde onderwerpen en interesses van potentiële klanten. Je creëert dus een specifieke strategie. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat vaak beurzen bezoekt. In dat geval zou je een advertentie kunnen maken met een doelgerichte boodschap over deze beurzen.

Doelstelling

Hou bij het creëeren van de advertenties je doel goed voor ogen. Bedenk wat je precies met je boodschap wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld graag mensen bereiken die de beurs al bezocht hebben? Of gaat het juist om potentiële klanten die naar je beursstand moeten komen? Baseer de ‘call to action’ in je advertentie op een van deze doelstellingen. Verzamel bijvoorbeeld de emailadressen van mensen die je beursstand hebben bezocht kunnen verzamelen. Vervolgens kun je met deze gegevens een specifieke Google AdWords campagne creëeren. Wanneer de potentiële klanten een bepaalde zoekopdracht invullen, verschijnt jouw bedrijf in beeld. Er is dan sprake van een ‘match’. Vergeet ook niet om een specifieke boodschap te bedenken, zodat je deze klanten gericht benadert.

Samen sta je sterk

We kunnen dus concluderen dat je als marketeer een sales afdeling op allerlei manieren kunt ondersteunen. Niet alleen door het geven van informatie, maar ook door meer leads te genereren. Om dit te bereiken dien je een goede contentstrategie te bedenken. Google AdWords mag daarbij niet ontbreken. Voordat je begint is het verstandig om eens met de sales afdeling om de tafel te gaan zitten. Misschien bedenk je samen wel een aantal ideeën die het bedrijf vooruit helpen.