Wat is een short tail keyword?

0
1123

Het gebruik van relevante zoekwoorden is onderdeel van een SEO-strategie. Door ze te verwerken in teksten op je website weten bezoekers en potentiële klanten je snel te vinden. Het is echter niet verstandig om alleen maar woorden met een hoog zoekvolume te gebruiken. Je krijgt in dat geval namelijk te maken met behoorlijk veel concurrentie. De kans dat je met algemene zoekwoorden zoals ‘fiets’ en ‘auto’ hoog in de zoekresultaten komt te staan is klein. Je kunt beter een tot drie zoekwoorden achter elkaar gebruiken. Dit is het zogeheten ‘short tail keyword’.

Minder concurrentie met een short tail keyword

Met de juiste zoekwoordenstrategie verhoog je de conversie op jouw website. Dit betekent dat bezoekers jouw website goed weten te vinden via zoekmachines. Websites en webpagina’s die een hoge plek hebben op de pagina met zoekresultaten worden het beste gevonden. Met een short tail zoekwoord kies je ervoor om gevonden te worden met meerdere zoekwoorden achter elkaar. In plaats van alleen ‘fiets’ vul je bijvoorbeeld gele Gazelle damesfiets’ in. Aangezien er per maand waarschijnlijk minder vaak naar deze termen gezocht wordt, is de concurrentie kleiner. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hoger conversiepercentage.

Zoekwoordenonderzoek

Short tail keywords hebben betrekking op de eerste drie zoekwoorden die je intikt in de zoekmachine. Denk bijvoorbeeld aan ‘Nike damesschoenen’. Doe altijd uitgebreid zoekwoordenonderzoek om goed beslagen ten ijs te komen. Tegenwoordig kun je gebruik maken van diverse zoekwoorden programma’s, waaronder de Google zoekwoordenplanner en het Bing trefwoordonderzoek.

Het gebruik van een long tail keyword

Het nadeel van deze zoekwoorden is dat ze niet heel specifiek zijn. De concurrentie is lager dan bij een algemeen woord, maar toch is het gemiddelde conversiepercentage slechts 30 procent. Zodoende kun je in plaats van een short tail keyword overwegen om een long tail keyword te gebruiken. Dit betekent dat je het aantal zoekwoorden nog iets verder uitbreidt. Door zo specifiek mogelijk te zijn neemt de kans dat iemand jouw producten vindt toe. Een goed voorbeeld van een longtail keyword is bijvoorbeeld ‘Adidas sportschoenen voor heren’.