Zullen vrachtwagenchauffeurs in de toekomst hun baan verliezen?

0
100
vrachtwagens

Autonome voertuigen worden steeds vanzelfsprekender. Tegenwoordig zien we vrijwel alle automerken experimenteren met autonome voertuigen. De verwachting is dat in de komende 50 jaar een groot percentage van het autoverkeer is gebaseerd op technologie op het gebied van autonomie. Sterker nog, over een paar jaar zullen er zelfrijdende opties beschikbaar zijn en kan je kiezen uit modellen van diverse autofabrikanten zoals Toyota, Volkswagen of Tesla. Zelfrijdende auto zullen een verademing zijn voor persoonlijk gebruik, maar wat gebeurt er eigenlijk met de banen van commerciële chauffeurs? Bedreigt de technologie op het gebied van autonomie de banen van miljoenen mensen? Hoe zal de sector er in de toekomst uitzien? We zoeken het hier in het kort uit.

Het werk van de vrachtwagenchauffeur is meer dan alleen de vrachtwagen besturen!

Wellicht zou je denken dat de vrachtwagenchauffeur alleen achter het stuur zit, maar niets is minder waar! De vrachtwagenchauffeur voert allerlei taken uit, zoals het controleren van voertuigen, het vastzetten van vracht, het bijhouden van logboeken en het verwezenlijken van de klantbinding. Veel van deze taken komen (nog) niet eens in de buurt van automatiseringstechniek. De automatisering van het laden en lossen van vrachtwagens wordt niet op grote schaal getest en ligt nog ver in de toekomst. Tevens zullen robots niet zo gemakkelijk de fysieke klantenservice kunnen vervangen. Klanten hebben doorgaans de behoefte aan gepersonaliseerd en écht contact van mens tot mens. Bedrijven kunnen dus blijven vertrouwen op vrachtwagenchauffeurs om deze essentiële taken uit te voeren.

Volledige automatisering ligt nog ver in de toekomst

De chauffeur van de toekomst is gebaseerd op algoritmes en automatisering. Maar daar zijn we echter nog lang niet! Door de Society of Automotive Engineers zijn er normen ontwikkeld die automatisering definiëren. Deze normen zijn uiteengezet in vijf niveaus – van niveau 0, geen automatisering, tot niveau 5, volledige automatisering. Des te meer de hoeveelheid menselijke interactie wordt beperkt in acties zoals acceleratie en besturing, des te hoger het niveau van automatisering. Hoewel volledige automatisering (niveau 5) in de komende jaren zal uitblijven, komt niveau 4, een automatiseringsniveau waarbij ervan wordt uitgegaan dat het systeem in sommige, maar niet alle bedrijfsomstandigheden de besturing en bewaking kan controleren, steeds dichterbij. Dit betekent dat er nog altijd een menselijke chauffeur paraat moet staan.

Kortom, de verwachting is groot dat de banen van chauffeurs voor de komende 30 jaar gewoon blijven bestaan, hoewel het waarschijnlijk is dat de invulling van het beroep zich zal richten op andere processen!