Hoe maak je advertenties op Instagram?

0
1480

Ben je actief op Instagram, maar wil je graag een bepaalde groep bezoekers bereiken? Dan is het verstandig om een advertentie te maken die aansluit bij de interesses van je gewenste doelgroep. Wanneer je dat doet kunnen gebruikers in meer dan tweehonderd landen gebruik maken van de advertentiemogelijkheden van Instagram. Advertenties helpen je ook om de naamsbekendheid van je bedrijf of merk te vergroten. In dit artikel vertellen we hoe je advertenties op Instagram maakt.

Hoe maak je een Instagram advertentie aan?

Het aanmaken van een Instagram advertentie is vrij eenvoudig, zowel voor particulieren als bedrijven. Wel heb je een Facebook account voor nodig, aangezien Instagram er een onderdeel van is. Het is niet verplicht om een Instagram advertentie te hebben om te kunnen adverteren. Dit is echter wel aan te raden, omdat je dan kan reageren op commentaar onder de advertentie. Het aanmaken van een Instagram advertentie is eenvoudig. Volg dit stappenplan:

  1. Bezoek Facebook en klik op de functie voor het maken van advertenties.
  2. Kies een doelstelling voor je advertentie op Instagram.
  3. Klik na het kiezen van een doelstelling op ‘doorgaan’ om de rest van je advertentie in te vullen. Denk onder andere aan de doelgroep, het budget en de planning.
  4. Bedenk een passende advertentietekst die aansluit bij je doelgroep.
  5. Controleer voor het plaatsen van de bestelling via het ‘advertentievoorbeeld’ gedeelte of het selectievakje voor Instagram is ingeschakeld. Alleen dan is je advertentie te zien op Instagram.

Wat zijn targeting opties?

Tijdens het aanmaken van een Instagram advertentie moet je allerlei informatie invullen (stap 3). Het gaat hier om de zogeheten ‘targeting’ opties die je doelgroep zo specifiek mogelijk maken. Zodoende ben je verplicht om de leeftijd, het land en het geslacht in te vullen. Hoe meer opties je gebruikt, hoe beter je een bepaalde groep mensen kunt bereiken. Je hebt meer controle over wie jouw advertentie te zien krijgt.

Gebruik van informatie van bezoekers

Instagram gebruikt de informatie van bepaalde handelingen van een gebruiker op Facebook. Ook websites en apps van andere partijen worden gebruikt om een Instagrammer zo goed mogelijk in kaart te brengen. Het social media netwerk weet bijvoorbeeld welke gebruikers er worden gevolgd en wat iemand leuk vindt op Instagram en Facebook. Door deze informatie te vergaren is Instagram in staat om advertenties te tonen die voor gebruikers interessant zijn.

Drie advertenties om uit te kiezen

Op Instagram heb je de keuze uit drie soorten advertenties. Dit sociale netwerk draait om foto’s. Zodoende kiezen sommige bedrijven voor een foto advertentie. Dit is bijna hetzelfde als een gewone Instagram post, maar dan gesponsord. Gesponsord betekent dat je voor de advertentie hebt betaalt. In plaats van een foto zou je ook een video kunnen plaatsen. De video-advertentie is een relatief nieuwe optie van Instagram. In een video van dertig seconden kun je jouw dienst, product of merk aanprijzen. Wil je graag nog iets extra’s? Dan is een carrousel advertentie wellicht een optie. Daarbij kunnen gebruikers swipen door meerdere afbeeldingen, waardoor het voor adverteerders mogelijk is om meerdere producten in een advertentie onder de aandacht te brengen.

Call to action

Instagram biedt de mogelijkheid om aan iedere advertentie een ‘call to action’ knop toe te voegen. Dit betekent dat je door middel van een korte tekst bezoekers aanspoort om tot een bepaalde actie over te gaan. Zo zou je een ‘contact met ons opnemen’ knop kunnen toevoegen. Naast ‘contact opnemen’ heeft Instagram een beperkt aantal call-to-actions knoppen beschikbaar, waaronder ‘nu boeken’’, ‘shoppen’, ‘registeren’ en ‘nu aanvragen’. We wensen je veel succes met je Instagram avontuur!