Wie succesvol wil zijn op Instagram moet veel onderzoek doen naar het gedrag van je volgers. Je dient bijvoorbeeld te kijken naar succesvolle en minder succesvolle Instagram berichten om te ontdekken wat je volgers niet en wel interessant vinden. Bepaalde tools voor Instagram kunnen je helpen bij deze taak. Zo maken veel marketeers, die ook advertenties creëren op Instagram, gebruik van Instagram Analytics om hun prestaties te meten.
Leer de demografie begrijpen
Wie succesvol wil worden op Instagram kan niet om Analytics heen. Dit onderdeel helpt je om de demografie van je volgers te begrijpen. Hoe oud zijn ze, zijn het grotendeels mannen of vrouwen en waar komen ze vandaan? Dit is maar een kleine greep uit de gegevens die je via Instagram Analytics naar boven kunt halen. Je kunt de informatie heel eenvoudig sorteren op foto’s, video’s, carrousel en winkelen. Deze zijn op hun beurt weer onder te verdelen in dagen, maanden en jaren.
Zelf de toename of afname van volgers berekenen
Via Instagram Analytics kom je er onder andere achter hoe vaak je profiel is bekeken. Helaas geeft het social media netwerk op dit moment nog geen informatie over de toename of afname van je volgers. Het goede nieuws is dat je dit prima zelf kunt doen. Schrijf het aantal volgers bijvoorbeeld elke dag even op of noteer het in een Excel bestand. Op die manier zie je na verloop van tijd of de populariteit van je Instagram profiel is toegenomen.
Gemiddelde leeftijd van volgers
Instagram Analytics maakt het vinden van informatie over je volgers een fluitje van een cent. Het is zelfs mogelijk om de informatie in te zien via een app. Wel heb je daar een Instagram bedrijfsprofiel voor nodig. Aan de hand van de informatie kun je de content op jouw profiel optimaliseren. Ligt de gemiddelde leeftijd van je volgers tussen de 40 en 50? Maak dan een Instagram post dat aansluit op hun leeftijd en interesses. Het gebruik van jongerentaal is bijvoorbeeld niet geschikt voor deze leeftijdsgroep. Gebruik de demografie niet alleen voor de inhoud, maar ook voor de planning. Bij een jongere doelgroep is het bijvoorbeeld handig om meerdere keren per dag content te plaatsen, aangezien deze volgers vaker op hun smartphone zitten.
Locatie
Niet alleen de leeftijd van je volgers speelt een rol bij je Instagram marketingstrategie. Het is minstens zo belangrijk dat je weet waar je volgers vandaan komen. Dit heeft onder andere te maken met verschillende tijdzones. In New York is het bijvoorbeeld zes uur vroeger dan in Nederland. Hou hier rekening mee wanneer je een internationaal publiek wil bereiken. Je zult merken dat het posten van content op voor Nederlanders ‘vreemde tijden’ vaak het beste werkt. Zo is het vaak effectief om midden in de nacht te posten, aangezien het dan op veel plekken in de Verenigde Staten avond is.
Nationaliteit
Hou altijd rekening met de nationaliteit van je volgers. Stel je voor dat een deel van je volgers uit niet-Westerse landen komt waar ze de Engelse taal minder machtig zijn. Je hebt echter ook een aantal volgers die wel goed Engels spreken. Je zou in dat geval kunnen overwegen om de Engelstalige content iets minder ingewikkeld te maken, zodat iedere volger het kan begrijpen. Vermijd lange en ingewikkelde blogs, maar plaats eventueel wel een foto met interessante informatie in het Engels.