Geestelijke gezondheid

0
435
yoga

Yoga

Ben jij bekend met yoga? Het is een manier van bewegen, van rekken en strekken en ademhalingstechnieken om daar vervolgens meer ontspannen door te raken. Tijdens de yoga oefeningen voel je alle spanningen van je afglijden. Je kunt yoga tijdelijk beoefenen als je bijvoorbeeld rugklachten hebt of zwanger bent. Je kunt yoga ook beoefenen op de momenten dat je er behoefte aan hebt. Het is een prettige manier van ontspannen. Je zult er in het begin wel moeite mee hebben. Je zult eraan moeten wennen en dan voelt het erg fijn. Niet alleen het lichaam ontspant maar ook je geest. Yoga kan een helende werking hebben op mensen met een burn-out en veel stress. Yoga zorgt voor geestelijke en lichamelijke rust. Er zijn veel verschillende yogahoudingen. Enkele namen daarvan zijn: de driehoek, de krijger, de adelaar, de lotus, het wiel.

Meditatie

Als je mediteert wil dat zeggen dat je probeert om in het hier en nu aanwezig te zijn. Mediteren doe je in stilte, het is een spirituele oefening om te zijn, geen malende gedachtes, geen geregel en gedoe, alleen maar zijn! Je concentreert je op je ademhaling. Je zegt een mantra op. Je oordeelt niet over je gedachten, ze zijn er wel maar je doet er niets mee. Mediteren helpt onder andere tegen stress en angsten. Ook helpt het je om piekeren te verminderen. Ga in een ontspannen houding zitten als je wilt mediteren en leg de focus op je ademhaling. Je zult zeker worden afgeleid door wat je denkt en hoort. Als je dat merkt laat je hetgeen jou afleidt meteen los en gaat verder met de meditatie. Oefen dit enkele keren per dag op een vrij moment. Mediteren kun je altijd en overal doen, je hebt er alleen jezelf bij nodig.

Mindfulness

Mindfulness betekent met je volle aandacht aanwezig zijn. Door het beoefenen van mindfulness vergroot jij jouw zelfkennis en je verruimt je bewustzijn. Jouw mindfulness kun je ontwikkelen door opmerkzaam en bewust te leven, aandacht te schenken aan wat er nu speelt. Wanneer jij mindfulness kunt leven zijn je hersenen minder gestrest, je reageert minder op de automatische piloot en je kunt je een stuk beter concentreren. Doordat je minder gespannen door het leven gaat, zul je meer weerstand kunnen bieden tegen ziektes. Mindfulness heeft niets met geloven of niet geloven te maken. Iedereen kan mindfulness leren. Je kunt er een of meer cursussen voor volgen of er boeken over lezen.