Eet jij wel op de juiste tijdstippen?

0
684
ontbijt

Eigenlijk eten we meestal op hetzelfde tijdstip elke dag weer, maar waarom doen wij dit? En is dit eigenlijk wel zo gezond? Moeten we niet op hele andere tijdstippen eten dan wij denken? Lees in dit blog of het wel zo gezond is om altijd op dezelfde tijdstippen te eten.

Wanneer eten wij?

De meeste mensen eten op een dag ontbijt, lunch en diner. Dit gebeurt vaak op vaste tijdstippen. Het ontbijt nemen we vaak voor dat we naar werk of school gaan en dat is dus rond 7 á 8 uur. Lunchen doen we vaak rond 12 uur en avondeten doen we meestal rond 17:00 of 18:00. Dit zijn eigenlijk standaard tijden en we houden dit maar aan omdat we het gewend zijn.

Wanneer kan je het beste eten?

Eigenlijk eten wij vooral wanneer wij honger hebben en zijn wij gewend aan bepaalde tijdstippen. Toch zijn er bepaalde tijden dat jij het beste je ontbijt, lunch en diner kan eten. Houd jij je hier een beetje aan of moet je echt je ritme veranderen?

Ontbijt

Wanneer je gaat ontbijten is het, het beste om dit om 07:00 te doen. Het kan natuurlijk iets later, dus bijvoorbeeld om 08:00, maar het moet niet veel later worden. Een maaltijd is best wel belangrijk en daarom bevat een goed ontbijt veel voedingsstoffen. Het beste is dat je ontbijt fruit, granen en calcium bevat. Wanneer je niet kan ontbijten is het toch belangrijk om dit wel te doen. Zorg er dan voor dat je eerst al je dingen hebt gedaan, zodat je even wakker kan worden.

Lees ook: de 7 voordelen van genoeg bewegen

Een tussendoortje

Wanneer we dan bezig gaan met onze dagelijkse dingen, krijgen we natuurlijk wel honger tussendoor. We verbruiken energie dus het is belangrijk om tussendoor dan ook wat te eten. Een tussendoortje kan je prima nemen tussen 10:00 uur en 11:00 uur.

Lunchen

Vaak lunchen wij tussen 12:00 uur en 13:00 uur, maar het beste is om dit na 13:00 uur te doen tot uiterlijk 14:00. Het is niet zo goed om voor 12:00 uur al te gaan lunchen. Het is belangrijk dat je lunch een maaltijd is die vult, maar natuurlijk niet al te zwaar is. Denk hierbij vooral aan groenten, eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten.

Snack

Ook een snack mogen we niet vergeten en deze mag je dan ook zeker nemen. Het beste kan je je snack tussen 15:00 uur en 17:00 uur eten. Wanneer je een snack neemt kan je kiezen voor yoghurt of wat anders.

Diner

Je avondeten kan je het beste eten tussen 17:00 uur en 21:00 uur. Dit hangt natuurlijk af van hoe lang jij het volhoudt en of je al honger hebt. Het beste is om het diner niet later dan 21:00 uur te doen, omdat je natuurlijk over een paar uur al gaat slapen. Wanneer je ervoor kiest om nog later te eten, kan je last krijgen van een aantal dingen. Zo kan het zijn dat je moeilijker in slaap komt en het kan ongemakken veroorzaken. Je lichaam heeft dus echt de tijd nodig om het diner te verteren.