7 voordelen van genoeg bewegen

0
433
meer bewegen

Dat elke dag bewegen belangrijk is voor de mens, weten wij natuurlijk allemaal. Helaas zijn we vaak erg druk waardoor dit vaak vergeten wordt. Wanneer je een baan hebt, waar je al veel loopt heb je het natuurlijk niet zoveel nodig, maar wanneer je een kantoorbaan hebt, is het belangrijk om toch wel aan je beweging te komen. Maar waarom is dit zo belangrijk?

Wat bedoelen we met bewegen?

Er zijn erg veel vormen van bewegen. Bewegen is dan ook een fysieke vorm van actief zijn. Waar je voornamelijk aan moet denken bij het woord bewegen is: lopen, rennen, huishoudelijke klusjes, sporten, boodschappen doen, fietsen en ga zo maar door. Er zijn dus al veel dingen in het dagelijks leven die jij onbewust doet, maar toch onder beweging vallen. Maar het kan ook zo zijn dat jij juist merendeels van de dag zit. Dan moet je er juist voor gaan zorgen dat je meer gaat bewegen.

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Eén van de belangrijkste reden waarom je meer moet bewegen, is voor je gezondheid. Het is namelijk erg goed voor je gezondheid dat je meer gaat bewegen. Je botten worden er veel sterker van en wanneer je genoeg beweegt blijf je op goed gewicht. Voornamelijk bewegen we dan ook meer om goed op gewicht te blijven. Maar bewegen geeft je ook een fit gevoel, een betere weerstand en eigenlijk zijn er nog veel meer voordelen. We moeten dus niet alleen maar bewegen om een mooi slank lichaam te krijgen, maar ook de andere voordelen bekijken.

De 7 voordelen van bewegen

Bewegen brengt veel voordelen met zich mee en soms vergeten we deze voordelen wel eens. Wanneer we een drukke dag hebben gehad, hebben we nog weinig zin om de sportkleren aan te trekken en even te gaan sporten. Het is daarom erg belangrijk om te onthouden wat de voordelen van bewegen zijn, zodat je voldoende blijft bewegen.

Voordeel 1: Calorieën verbranden

De meest voorkomende reden om te bewegen, is om calorieën te verbranden. We willen er natuurlijk allemaal slank uitzien en dat kan alleen maar door gezond te eten en genoeg te bewegen. Maar je gewicht speelt ook een belangrijke rol in je gezondheid. Wanneer je overgewicht hebt, kan dit namelijk schadelijk zijn voor je gezondheid. Wanneer je gaat bewegen verbrand je dan ook meer calorieën. Je conditie verbetert hierdoor en je krijgt meer spiermassa en dit zal ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrand.

Lees ook: welke zorg heb ik nodig?

Voordeel 2: Het geeft je een goed gevoel

Wanneer je gaat bewegen merk je dat je een stuk beter in je vel zit. De stress wordt namelijk verminderd en je humeur veranderd in een positieve zin. Ook zorgt het ervoor dat je stukken beter slaapt en genoeg slaap is ook erg belangrijk voor je gezondheid.

Voordeel 3: Meer zelfvertrouwen

Wanneer je veel beweegt, zul je merken dat je er ook steeds beter uit gaat zien. Wanneer je er goed uitziet en je het hier zelf ook mee eens bent, zul je merken dat je meer zelfvertrouwen krijgt.

Voordeel 4: Bewegen is gezond

Bewegen is niet alleen belangrijk voor het verbranden van calorieën, maar het heeft ook effect op je hart, bloedsomloop, bloeddruk, immuunsysteem en geheugen. Er zitten dus erg veel voordelen aan bewegen en daarom is het ook zo belangrijk voor je gezondheid.

Voordeel 5: Beter denkvermogen

Ook je hersenen hebben er baat bij dat jij genoeg beweegt. Het bevordert namelijk je bloedsomloop en op deze manier komt er meer zuurstof in je hersenen. Hoe meer zuurstof je in je hersenen hebt, hoe beter ze kunnen functioneren.

Voordeel 6: Goed voor je botten

Een ander voordeel van bewegen is dat het goed voor je botten is. Je botten worden na je 30e steeds brozer en beweging kan erbij helpen om dit te verminderen. Het is daarom ook erg belangrijk om af en toe je botten te belasten en dat kan je doen door middel van bewegen.

Voordeel 7: Vermindert de kans op hart- en vaatziekten

Wanneer je regelmatig beweegt vermindert het de kans op hart- en vaataandoeningen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een hoge bloeddruk of cholesterolbalans. Wanneer je cholesterolbalans goed is, zal dit de kans op aderverkalking verkleinen.