Hoe je jouw toppositie binnen de organische zoekresultaten behoudt

0
475
zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) draait om het behalen van een toppositie in de zoekmachine. Heb je deze zwaarbevochten taak eenmaal volbracht, dan moet je deze positie zien te behouden. Met de huidige concurrentie een grote uitdaging. Met een aantal manieren kun je organische posities altijd behouden.

Ranking controleren

Misschien beheer je meerdere websites. Het zou kunnen dat je niet van elke site precies weet welke ranking het heeft. In dat geval komen gratis tools zoals RankChecker, Sepers.com of WebCEO goed van pas. Wanneer je eenmaal weet welke ranking een website heeft kun je er mee aan de slag.

Maak een actuele website met multimedia

Een actuele website is cruciaal om een hoge organische positie te behouden. Je websiteteksten dienen actueel en van hoge kwaliteit te zijn. Websites die niet regelmatig nieuwe content toevoegen zakken op een gegeven moment in de zoekresultaten. Google beschouwt ze namelijk niet meer als ‘relevant’. Je kunt een website op verschillende manieren actueel houden. Plaats bijvoorbeeld regelmatig een blog of nieuwsbericht uit je branche. Alleen maar een lap tekst gaat de bezoeker op een gegeven moment vervelen. Vergeet dan ook niet om afbeeldingen en video’s aan de tekst toe te voegen. Google waardeert dit zelf ook, en geeft multimedia websites doorgaans een hogere ranking. Bovendien zorgen mooie afbeeldingen en video’s er voor dat bezoekers langer op je pagina blijven hangen.

Zorg voor een snelle laadtijd

De meeste mensen zijn over het algemeen niet heel geduldig. Bij een traag ladende website zoeken ze het dan ook snel elders. Dit is uiteraard niet goed voor de populariteit van de site en de bounce-rate. Bovendien rankt Google webpagina’s ook aan de hand van hun laadtijd. Het is dan ook zeer belangrijk dat je website snel werkt. Dit zorgt voor een betere gebruikservaring. Je kunt de laadsnelheid van je pagina onder andere meten met GooglePageSpeed Insights en GTmetrix.

Zware afbeeldingen op trage hosting

Het kan Google en jouw bezoekers in principe niet snel genoeg gaan. Zo wordt er verwacht dat jouw webpagina op de smartphone binnen een seconde zichtbaar is. Voor een snelle laadtijd dienen afbeeldingen niet te zwaar te zijn. Zorg er dan ook voor dat afbeeldingen op je webpagina comprimeren.  Soms is een trage laadtijd niet te wijten aan de afbeeldingen, maar aan een trage webserver. Stap in dat geval over op betere en misschien iets duurdere hosting.

Vraag om inkomende links van goede kwaliteit

Linkbuilding is een effectieve manier om meer bezoekers naar jouw website te trekken. Veel marketeers beseffen echter niet dat het bij links draait om kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het is een gedachtefout dat een site zoveel mogelijk inkomende links moeten houden. Dit worden ook wel ‘bulk aanmeldingen’ genoemd. Denk bijvoorbeeld aan startpagina.nl. Niet alle links zijn afkomstig van sites met een hoge reputatie. In plaats daarvan kun je beter een minder groot aantal links proberen te vergaren bij kwaliteitswebsites.

Lees ook: Bedrijven profiteren van een combinatie tussen marktonderzoek en content

Haastige spoed is zelden goed

Hoe dan ook is haastige spoed zelden goed. Bouw het aantal links van hoge kwaliteit vooral rustig op. Sterker nog, wanneer je in een klap enorm veel links verkrijgt kan dit juist averechts werken. Google ziet dit soms als ‘spam’, waardoor je een penalty oploopt. Onderschat linkbuilding dan ook niet. Het is een complexe taak dat tijd en geld kost. Door verstandig te handelen is het de investering meer dan waard. Heb je weinig tijd om veel aandacht te besteden aan linkbuilding? Schakel in dat geval een marketingbureau in die deze taak van je overneemt. Zo weet je zeker dat de linkbuilding op effectieve wijze plaatsvindt.

Link naar websites met een goede reputatie

Het is dus essentieel dat inkomende links van goede kwaliteit zijn. Dit geldt ook voor uitgaande en interne links die je zelf op de website plaatst. Zodoende is het verstandig om alleen te linken naar websites met een goede reputatie. Denk bijvoorbeeld aan een relevante website met hoge bezoekersaantallen. Een bekend merk doet het bijvoorbeeld altijd goed. Hou wel voor ogen dat de link een connectie moet hebben met de content op de website. Dit geldt ook voor interne links in een artikel of blog. Het is goed voor je ranking wanneer je in een tekst regelmatig verwijst naar andere relevante pagina’s op je website. Niet alleen zorgt een verwijzing voor de nodige verdieping, je bezoekers blijven ook langer op je website hangen.

Lees ook: aandachtspunten bij het vertalen van een technisch document

Gebruik de juiste deeplinks en controleer URL’s

tenslotte is er het fenomeen ‘deeplinks’. Dit zijn inkomende links die verwijzen naar een specifieke pagina binnen je site. Het juiste gebruik van deeplinks zorgt voor een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Zorg er wel voor dat de deeplinks op bestaande pagina’s uitkomen. Vooral bij een grote website is het dan ook verstandig om URL’s regelmatig te controleren. Zo kun je altijd profiteren van de links.