Backlinks maken deel uit van een SEO-strategie. Wie het op de juiste manier toepast weet mogelijk meer bezoekers naar een website te trekken. Ook komt een website op die manier misschien wel hoger in de zoekmachines te staan. Wat zijn backlinks precies en waarom zijn ze zo belangrijk? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten!
Met alleen backlinks plaatsen kom je er niet
Laten we maar met de deur in huis vallen: het plaatsen van een paar links niet voldoende om een succesvolle online campagne op te zetten. Ook zaken buiten de link en de website zijn van belang. Denk aan het artikel waarin je de link hebt geplaatst, de hoeveelheid links, de diversiteit ervan en de context. Deze zaken mag je niet onderschatten. Sterker nog, de context van de link wordt steeds belangrijker.
Het nut van de socials
Google kijkt dus meer naar links alleen. Zo houdt het zelfs je aanwezigheid op het internet scherp in de gaten. Het is dan ook handig om de ‘socials’ in te zetten. Als online marketeer moet je slim en creatief denken. Alleen dan verstevig je jouw positie als online autoriteit.
Links moet je verdienen
Het huidige linkbuilden komt steeds meer in de buurt van PR. Simpelweg websites vragen om een link is allang niet meer voldoende. Tegenwoordig krijg je een link niet meer in de schoot geworpen. Je zult het echt moeten verdienen. Bovendien wordt de context van de link steeds belangrijker. Je dient een goed en relevant verhaal op de website te schrijven, dat zo bijzonder is dat anderen over je gaan schrijven. Het zijn de meest waardevolle links die je kunt krijgen.
Zo breng je een doelgroep in kaart
Linkbuilding is dus niet zo simpel als het lijkt. Als online marketeer zul je al je creativiteit uit de kast moeten halen. Hoe zorg je er bovendien voor dat er op je link geklikt wordt? Om dit te weten te komen is het belangrijk om jouw doelgroep in kaart te brengen. Waar zijn ze in geïnteresseerd? Speel hier op originele wijze op in, en geef er een actueel en leuk randje aan. Er zijn allerlei manieren waarop je dit kunt doen, zolang het maar ‘nieuws’ is. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een boek, het organiseren van een ludieke actie of het regelen van bekende Nederlanders. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het enige wat je nodig hebt is een flinke dosis creativiteit!
Focus, focus, focus
Creativiteit is ontzettend leuk, maar vergeet niet om je te focussen. Schieten met hagel heeft weinig zin. Richt je boodschap of verhaal dan ook aan een specifieke doelgroep. Deze zullen je bericht sneller oppikken. De kans is zo groter dat Google je erkent als autoriteit.
Gebruik je netwerk
Nadat je een doelgroep hebt gekozen en een verhaal hebt bedacht is het tijd om te gaan delen. Het bereik is het grootste wanneer je een groot netwerk hebt. Maak hier volop gebruik van om je online content te verspreiden. Social media is de ideale manier om je verhaal te vertellen. Zorg ervoor dat diverse media en jouw volgers het verhaal oppikken en beginnen te verspreiden. Hopelijk breng je een sneeuwbaleffect teweeg. Een tip is om contact te zoeken met invloedrijke media. Zij hebben immers een groot bereik. Probeer samen te werken met een groep die veel volgers trekt. Hopelijk geeft het een beetje aandacht aan jouw site, waardoor er mogelijk backlinks op nieuwe sites ontstaan.
De uitdaging die SEO heet
SEO is een grote uitdaging. Wanneer je geen behoefte hebt aan PR en het maken van onlinecontent kun je er beter niet aan beginnen. Je zult er namelijk veel moeite voor moeten doen. Google indexeert organische zoekresultaten aan de hand van een aantal zaken. Denk aan waardevolle artikelen met veel inhoud, afbeeldingen en video’s. Ook beoordelingen van reviewssites spelen een rol.
Concurrentie is moordend
Besef daarnaast dat je te maken hebt met veel concurrentie. Grote bedrijven als Wehkamp, Zalando en Bol.com staan wat betreft linkbuilding op eenzame hoogte. Een succesvolle online marketing strategie stoelt op kwaliteitscontent en advertenties. Of je moet alternatieve kanalen gebruiken in plaats van Google, zoals Pinterest, Slideshare of Marktplaats. Steek dus de handen in de mouwen!