Hoe creëer je een zakelijke pagina op Facebook?

0
96
facebook scrabble

Inmiddels is duidelijk geworden dat Facebook verschillende mogelijkheden biedt om te adverteren. Probeer een advertentiecampagne te creëren die past bij de doelstellingen van je bedrijf. Zo kun je met een opvallende advertentie de aandacht wekken van potentiële klanten. De bedoeling is dat mensen meer willen weten over je producten en diensten. Zodoende is het belangrijk om een goede bedrijfspagina te hebben op Facebook. Zowel met relevante advertenties als een overzichtelijke zakelijke Facebook pagina toon je professionaliteit.

Het verschil tussen een persoonlijke pagina en een zakelijke pagina

Het overgrote deel van Facebook bestaat uit persoonlijke pagina’s. Het aantal bedrijven dat zich via social media wil laten zien neemt echter toe. Inmiddels zijn zakelijke pagina’s niet meer weg te denken op het grootste sociale netwerk ter wereld. Een bedrijfspagina heeft veel weg van een profielpagina. Het verschil is echter dat het specifieke informatie over een bedrijf, organisatie of goed doel weergeeft. Een ander verschil is dat men geen ‘vrienden’ kunt worden met een bedrijfspagina. In plaats daarvan klikt iemand op ‘like’. Overigens is het geen goed idee om een persoonlijk profiel voor je bedrijf te maken in plaats van een zakelijke pagina. Facebook maakt strikt onderscheid en kan je profiel bij controle blokkeren.

De verschillende mogelijkheden van een zakelijke Facebook pagina

Een zakelijke pagina geeft je de mogelijkheid om aandacht te genereren voor je bedrijfsboodschap, dienst of producten. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om advertenties te plaatsen en te analyseren. Dit verschaft je inzicht in het publiek dat besloten heeft om je bedrijfspagina te volgen. Minstens zo belangrijk is het feit dat volgers via de bedrijfspagina contact met jou kunnen opnemen. Ze hoeven daarvoor alleen maar op het ‘chat’ gedeelte te klikken. In feite fungeert deze knop als een online klantenservice. Zorg er voor dat je als bedrijfseigenaar alle vragen zo snel mogelijk beantwoord. Daardoor kom je betrouwbaar en bereikbaar over. Heb je geen tijd om vragen op social media snel te beantwoorden? Huur dan desnoods iemand in die zich bezighoudt met jouw social media pagina’s.

Inbound- en outbound marketingstrategie voor je bedrijfspagina

Bedrijven gebruiken verschillende marketing strategieën voor Facebook. Deze kun je simpelweg in tweeën verdelen, namelijk ‘inbound’ en ‘outbound’. Inbound is het Engelse woord voor ‘naar binnen gericht’ en richt zich naar binnen toe. ‘Outbound’ betekent juist ‘naar buiten gericht’. Inbound is interessant, omdat het zich focust op het publiek dat je Facebook pagina bezoekt of liked. Het gaat erom dat je hulpvaardig en betrouwbaar overkomt. Daarvoor dien je de wensen en doelen van je klanten te bereiken. Ze kunnen bijvoorbeeld tegen een bepaald probleem aanlopen of zijn op zoek naar een bepaald product. Probeer ze hierbij zo goed mogelijk te helpen. Al eerder hebben we het gehad over de chatfunctie van de bedrijfspagina. Probeer zoveel mogelijk actief te zijn op Facebook en bied zo snel mogelijk hulp wanneer een klant ergens tegenaan loopt. Klanten waarderen het niet wanneer ze dagenlang of moeten wachten op een berichtje van een bedrijf.

Hoe vaak moet je berichten publiceren?

Dat je als bedrijf aanwezig moet zijn op Facebook betekent niet dat je constant maar berichten moet sturen. Dit wekt juist ergernis bij klanten, waardoor ze jouw bedrijfspagina misschien ‘unliken’. Schrijf maximaal twee keer per dag een bericht met betrekking tot je bedrijf, producten of diensten. Zorg ervoor dat dit een interessant en relevant bericht is. Een link naar een blog op de website van je bedrijf mag ook. Schrijf een bericht of artikel waar klanten echt iets aan hebben. Geef ze bijvoorbeeld een aantal tips over een bepaald product. Uiteindelijk gaat het er om dat berichten op social media relevant en authentiek zijn. Op die manier hebben klanten een positieve ervaring met het sales en service gedeelte van je bedrijf, zowel offline- als online.

Stappenplan: het maken van een Facebook bedrijfspagina

Het maken van een Facebook bedrijfspagina is gelukkig geen ingewikkelde taak. Gebruik het volgende stappenplan, en je bent binnen een uur klaar:

  1. Klik op de optie ‘een pagina maken’ op Facebook.
  2. Selecteer ‘bedrijf of merk’.
  3. Geef je pagina een naam, bij voorkeur die van het bedrijf.
  4. Voeg een categorie toe om je bedrijf te beschrijven. De categorieën zijn zeer uiteenlopend, van e-commerce tot telecommunicatie en sport en recreatie.
  5. Voeg een profielfoto toe. Kies voor een professionele foto, zoals het logo van je bedrijf.
  6. Voeg een omslagfoto toe. Een logo of een foto van je bedrijfspand doet het altijd goed.

Het vinden van de juiste profiel- en omslagfoto kan best een uitdaging zijn. Het moet zowel visueel aantrekkelijk als relevant zijn. Probeer er een beetje mee te experimenteren. Wellicht dat een omslag met een landschapsfoto met jouw bedrijfsnaam erg mooi staat. Maak desnoods gebruik van de diensten van een grafisch vormgever die er verstand van heeft. Met een goede foto maak je meteen een goede indruk op je klanten, dus besteed er voldoende aandacht aan.

Promotie via een omslagfoto

Probeer regelmatig te variëren met de omslagfoto. Daarmee laat je zien dat de bedrijfspagina actief is. Pas het bijvoorbeeld aan wanneer je een specifieke advertentiecampagne wil promoten. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw product in je webshop. Schrijf er wel even een korte tekst bij, zodat het voor klanten duidelijk is waar de campagne voor dient.

Beschrijving van je bedrijf: wees helder en hou het kort

Als het goed is kom je na het plaatsen van een profielfoto en een omslagfoto op je nieuwe Facebook bedrijfspagina terecht. Nu is het van belang om een goede beschrijving te maken. Waar gaat je bedrijf over en welke producten of diensten verkoop je? Voeg eventueel ook een kleine geschiedenis van je onderneming toe. Over het algemeen zijn twee à drie zinnen van maximaal 155 karakters voldoende. De beschrijving komt niet alleen op je bedrijfspagina, maar ook in de zoekmachines terecht. Maak zodoende op heldere, maar bondige wijze duidelijk wat klanten bij jou kunnen vinden.

Bedrijfsgegevens toevoegen

Met het toevoegen van een beschrijving van je bedrijf ben je nog niet klaar. Klanten moeten je ook nog kunnen vinden. Voeg zodoende in het ‘over’ gedeelte in het menu aan de linkerkant een aantal bedrijfsgegevens toe, zoals het telefoonnummer, de website en het e-mailadres. Een van de doelen van een Facebook bedrijfspagina is namelijk dat klanten een bepaalde actie ondernemen. Door de gegevens duidelijk te vermelden klikken ze bijvoorbeeld sneller op je e-mailadres om contact op te nemen.