Hoe voorkom je trainingsblessures?

0
327

Hoe voorkom je blessures tijdens je training? Je kunt de training natuurlijk gewoon overslaan en in de sportschool rondlopen voor de gezelligheid. Dit lijkt ons echter niet de bedoeling. Op die manier voorkom je blessures, maar je komt niet in topvorm. Lees snel dit artikel om er achter te komen hoe je in beweging blijft en blessures voorkomt.

Welke soorten blessures bestaan er?

Er zijn twee soorten blessures. De ene is een acute blessure, en de andere is chronisch. Het verschil tussen de twee is hoe ernstig het individu de pijn ervaart. Van een blessure die slechts een lichte pijn is die in een paar dagen of weken kan verdwijnen, tot een ernstige blessure die een weekend rust of medische verzorging kan vereisen. Overleg met jouw arts hoe u moet trainen na een blessure en hoe lang moet revalideren om er voor te zorgen dat jouw lichaam er weer bovenop komt.

Tip: Stel een bepaalde trainingsduur in

Met de enorme hoeveelheden verschillende workouts die beschikbaar zijn om je in vorm te krijgen, kun je trainen zolang je wilt. Veel mensen doen elke dag urenlang cardio en worden toch nooit zo slank als ze zouden willen. We raden aan om een bepaalde trainingsduur in te stellen en het in verhouding te houden. Kies bijvoorbeeld voor een training van een week met 3 dagen vrij. volg je met 2 dagen op dezelfde dagen voor een totaal van 5 dagen. Of je doet 2 dagen borsttraining en vervolgens 3 dagen beentraining.

Welke spiergroepen worden het meest getraind?

De spiergroepen die het meest worden getraind bij een workout routine zijn borst, rug, billen, benen, en buikspieren. In het begin kan het zijn dat je maar een paar oefeningen per keer kunt doen, dus zorg ervoor dat je al je belangrijkste spiergroepen doet om het meeste uit je workout te halen.

Tip: Kies voor een workout routine die je leuk vindt

Workout routines die op elkaar lijken zijn meestal de beste manieren om te voorkomen dat je je gaat vervelen en je kunt het zo leuk maken als je zelf wilt. De workout routine die je niet het leukst vindt geeft je meestal minder goede resultaten dan degene die je het leukst vindt.

Zo voorkom je trainingsblessures

Er zijn talloze manieren om de belangrijkste spiergroepen te trainen met een workout. Voorkom echter overbelasting op de volgende manieren:

  • Train drie dagen 20 tot 30 minuten lang. Op die manier kunnen jouw spieren herstellen en voorkom je overbelasting.
  • 2-3 oefeningen per lichaamsdeel, 3 sets 8 reps. Dit is het minimum om jouw spieren in vorm te krijgen.
  • Neem vervolgens 3 dagen rust Dit geeft jouw spieren rust, waardoor je na een paar dagen jouw trainingen kunt vervolgen zonder vervelende blessures.

Maak gebruik van verschillende apparaten

In een sportschool vind je soms honderden apparaten. Raak niet geïntimideerd door deze technologie en maak gebruik van al het moois dat er aanwezig is. We wensen je veel succes met het trainen!