Klantenbinding is cruciaal voor het succes van je bedrijf. Tevreden klanten zorgen voor positieve referenties en nieuwe klanten brengen mogelijk een hogere omzet. Mond-op-mondreclame is ook in ons digitale tijdperk nog steeds een goede vorm van marketing. Mensen vertellen bijvoorbeeld aan vrienden of kennissen over hun positieve ervaringen met jouw bedrijf. Bij deze een aantal tips om jouw klanten tevreden te houden.
Waarom een vast klantenbestand essentieel is
Als zelfstandig ondernemer besteed je waarschijnlijk veel aandacht aan het vinden van nieuwe klanten. Met een groot klantenbestand verkoop je meer producten en/of diensten en behaal je een hogere omzet. Vergeet echter niet dat het minstens zo belangrijk is om contacten met bestaande klanten te onderhouden. Sterker nog, uit deze groep kun je vaak meer omzet halen. Je hoeft namelijk minder te investeren om ze te bereiken.
Voer acquisitie
Om onder de aandacht te komen van nieuwe klanten zul je acquisitie moeten voeren. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een offerte, het uitvoeren van een proefopdracht en het voeren van een telefoongesprek. Bij een bestaande klantenkring is dit niet het geval. Ze kennen je bedrijf en weten al wat ze kunnen verwachten.
Beloon je vaste klanten
Dat bestaande klanten jouw bedrijf kennen, betekent niet dat je geen moeite meer voor ze hoeft te doen. Sommige ZZP’ers beschouwen hun vaste klantenbestand als vanzelfsprekend. Dit is een veelgemaakte fout. Je moet ze ervan blijven overtuigen dat jouw producten en/of diensten toegevoegde waarde hebben. Alleen in dat geval doen ze wellicht een tweede of derde aankoop.
Organiseer spaaracties
Het is dan zeer belangrijk dat je jouw klanten tevreden houdt. Beloon ze bijvoorbeeld voor het feit dat ze gebruik maken van jouw diensten door het houden van spaaracties. Iedere keer dat gebruik maken van jouw bedrijf krijgen ze bijvoorbeeld een paar euro korting of ontvangen ze een code waarmee ze de volgende keer goedkoper gebruik kunnen maken van jouw diensten.
Zorg altijd voor goede service
Goede service is essentieel wanneer het gaat om klanttevredenheid. Een goede helpdesk is in het digitale tijdperk onmisbaar voor bedrijven. Een negatieve online recensie blijft je namelijk voor altijd achtervolgen. Probeer dit te vermijden door goed bereikbaar te zijn per e-mail, fax en telefoon. Vermeld je contactgegevens duidelijk op je website. Ondernemers die problemen snel en adequaat oplossen kunnen rekenen op goede recensies. Een tevreden klant is loyaal en maakt graag reclame voor jouw bedrijf bij anderen. Hou hem of haar dan ook tevreden, en pluk er uiteindelijk de vruchten van.