Heb jij een eigen onderneming in het Midden en Kleinbedrijf (MKB)? Dan is de kans groot dat jij over meerdere vaste telefoons beschikt. Deze telefoons staan ongetwijfeld met elkaar in verbinding. Wanneer één toestel in gebruik is, kunnen mensen jouw bedrijf toch gewoon telefonisch bereiken via een ander toestel. En dat allemaal op hetzelfde nummer. Dit wordt mogelijk gemaakt door het zogeheten integrated services digital network, ook wel bekend als ISDN. In het verleden is deze vorm van telefonie bij veel bedrijven geïnstalleerd. Vandaag de dag wordt er nog steeds veel gebruik van gemaakt. Hoe lang dit nog duurt, is echter maar de vraag. KPN heeft namelijk aangekondigd met ingang van 1 september 2019 te stoppen met het aanbieden van ISDN. Heb jij ISDN via KPN? Dan betekent dit dus dat het tijd wordt voor actie! Maar wat kun jij in dat geval het beste doen?
Waarom stopt KPN met het aanbieden van ISDN
Als ondernemer in het MKB heb jij vast en zeker jarenlang met plezier en voldoening gebruikgemaakt van ISDN. Daarom vraag jij je ongetwijfeld af waarom KPN ineens stopt met het aanbieden hiervan. Dat is vrij simpel te verklaren, want ISDN is een relatief oude techniek. Sinds de invoering van deze techniek in de jaren ’90 is ISDN niet tot nauwelijks ontwikkeld. Doordat systemen als VoIP steeds populairder worden, wordt het onderhoud van de infrastructuur die noodzakelijk is voor ISDN steeds duurder. Het lijkt dus een financiële kwestie. Daarnaast is ISDN niet bepaal flexibel als het aankomt op uitbreiding en innovatie. Het is overigens niet alleen KPN dat geen ISDN meer verkoopt. Tele2 stopte bijvoorbeeld al in een eerder stadium (mei 2018) met het aanbieden van deze mogelijkheid.
VoIP wint aan populariteit
Zoals reeds aangekondigd ligt de toenemende populariteit van VoIP ten grondslag aan de beslissing van KPN om te stoppen met ISDN. Maar wat is VoIP eigenlijk? VoIP is een afkorting van Voice Over IP. Kort door de bocht kunnen we dus stellen dat jij bij bellen via VoIP belt via het internet. Het is echter ook mogelijk om VoIP te gebruiken over een intranet. Bij VoIP worden gesproken woorden omgezet naar een digitaal signaal. Dit signaal wordt vervolgens bij de persoon aan de andere kant van de lijn afgeleverd in de normale, gesproken woorden. Jullie communiceren zodoende dus via het internet. In vergelijking met ISDN heb jij met VoIP veel meer (technische) mogelijkheden en het is daarnaast een stuk flexibeler. En misschien nog wel het belangrijkste: VoIP is een stuk goedkoper dan ISDN!
Lees ook: waarom is Facebook belangrijk voor je marketingstrategie?
Hoe gaat overstappen naar VoIP in zijn werk?
Een overstap van ISDN naar VoIP is niet in één vingerknip geregeld. Nee, want er komt heel wat meer bij kijken. Het ISDN-kastje dat jij nu nog in je meterkast hebt, moet verwijderd worden. Dit wil jij natuurlijk niet voordat er een VoIP-verbinding is gerealiseerd. Zodoende blijft jouw MKB onderneming gewoon telefonisch bereikbaar. Om over te kunnen stappen naar VoIP, moet jij overigens wel over een goede ICT voor het MKB beschikken. Je belt immers via het internet. Een slechte internetverbinding zou in dat geval funest zijn. Het is dus goed om dit uit te besteden aan een professioneel bedrijf.
Doe een beroep op Belcentrale.nl
Zoek jij nog een betrouwbare partij voor overstap van ISDN naar VoIP? Dan kun jij Belcentrale.nl inschakelen. Het systeem wordt op deze manier juist geïnstalleerd en gekoppeld. Hierdoor levert het gebruik ervan geen problemen op. Wanneer jij VoIP laat installeren door Belcentrale.nl, zie jij bijvoorbeeld alle gegevens van de beller op jouw computerscherm. Je weet zo dus direct wie er belt, zeker wanneer medewerkers en klanten allemaal aan elkaar gekoppeld zijn in het systeem. Het systeem werkt dus hartstikke efficiënt, maar wel alleen als het op de juiste manier geïnstalleerd is!