De wereld van de SEO, marketing en copywriting is interessant en complex tegelijkertijd. Bovendien vinden er regelmatig veranderingen plaats die alles op zijn kop zetten. Zo voerde Google onlangs nieuwe richtlijnen voor SEO door. Hoe zit het precies met deze zogeheten “Search Quality Evaluator Guidelines” van Google?
Antwoord op bepaalde vragen
Het algoritme van Google is al tijden een mysterie. Waarschijnlijk zullen we er nooit helemaal achterkomen hoe het precies zit. Wat dat betreft is er niets nieuws aan de richtlijnen van Google. Wel geeft de nieuwe opzet van de internetgigant veel informatie over bezoekers van Google. Ze geven bijvoorbeeld antwoord op de vraag waar mensen precies naar zoeken, en hoe content daarop dient te worden aangepast.
Expert schrijvers en originele content
Zonder een goede tekstschrijver ontwikkel je geen goede SEO, vindt Google. Elk bedrijf heeft iemand met veel ervaring nodig. Hij of zij weet precies wat nodig is om hoog in de zoekmachines te komen. Desnoods huur je een groep gekwalificeerde schrijvers in, die samen steengoede content produceren. Het schrijven van inhoudelijke content is met de nieuwe richtlijnen van Google alleen nog maar belangrijker geworden. Google hecht grote waarde aan kwalitatief hoogwaardige inhoud. Hoe beter de content, hoe beter de SEO. Het bekende gezegde ‘content is king’ geldt ook in dit geval.
Andere factoren
Maar hoe bepaal je nu of content van hoge kwaliteit is? Onder andere door te kijken naar relevantie. Overigens betekent dit niet dat je geen aandacht meer moet besteden aan andere factoren, zoals backlinks. Google is over de gehele lijn bezien alleen een stuk kritischer geworden. Zo kijkt het onder andere naar de kwaliteit van de backlinks. Gemakkelijk verkregen links zijn in de ogen van Google bijvoorbeeld weinig waard.
Experts
Om goede content te schrijven moet je jezelf presenteren als een ‘expert’. Dit geldt voor een breed scala aan onderwerpen, zolang ze maar gedetailleerd zijn. Daardoor worden zelfs mensen die producten of restaurants beoordelen als een ‘expert’ beschouwd. Kort samengevat dient content inhoudelijk sterk en relevant te zijn. Is dat het geval, dan krijg je van Google een hoge plek in de zoekresultaten. Neem bijvoorbeeld een forum over medische onderwerpen. Zolang mensen over hun gezondheidservaringen schrijven en bepaalde tips geven worden ze als ‘expert’ gezien, en beschouwt Google het als nuttige content.
Het schrijven van SEO-teksten
Vandaag de dag dienen teksten van topkwaliteit te zijn. Wat betreft SEO dien je met behoorlijk veel zaken rekening te houden. Een aantal handige tools besparen je echter behoorlijk veel moeite. Deskundige schrijvers kunnen bijvoorbeeld gebruik van Webtexttool. Hiermee maak je op een eenvoudige manier artikelen, blogs en andere webteksten startklaar voor de zoekmachines. Webtexttool controleert je tekst namelijk op allerlei facetten van SEO. Klopt er iets niet, dan geeft deze tool je suggesties om de zoekmachineoptimalisatie te verbeteren. Het grote voordeel is dat je de webtekst dus al SEO-proof maakt tijdens het schrijven.
Hulp van Webtexttool
Webtexttool kijkt onder andere naar het gebruik van bepaalde keywords in de tekst. Ook dient de tekst over een relevant onderwerp te gaan. Google houdt dit allemaal goed in de gaten, en is behoorlijk kritisch. Bovendien dien je ook te letten op de lengte van de tekst. Dankzij Webtexttool slaag je hier voortaan een stuk beter in.