Marketeers krijgen regelmatig de vraag ‘wat is de toekomst van content marketing?’ voorgeschoteld. Content marketing is inmiddels geen hype meer, maar werkelijk belangrijk voor het voortbestaan van tientallen bedrijven. Om de vraag over de toekomst van content marketing te beantwoorden zou je het model van Treacy en Wiersema kunnen gebruiken. Dit model is onmisbaar wanneer het gaat om marktonderzoek.
Baanbrekend boek over marketing
In 1995 schreven Treacy en Wiersema het veelgeprezen boek ‘The Discipline of Market Leaders’. Het verkreeg zelfs een plekje op de bestsellerlijst van ‘The New York Times’. Helaas bleek deze plek later op niet geheel eerlijke wijze te zijn verkregen. Ondanks dit smetje op het blazoen wordt het boek werkelijk verslonden door marketeers. Bovendien komt het voor op de boekenlijst van diverse opleidingen. Volgens Treacy en Wiersema dienen marktleiders uitmuntend te presteren bij drie verschillende strategieën. Deze worden in het Engels ‘customer intimacy’, ‘product leadership’ en ‘operational excellence’ genoemd. De eerste term houdt in dat je aandacht hebt voor de klant en de tweede term betreft innovatie. Tenslotte draait het bij de derde term om een zo efficiënt mogelijke uitvoering. Je kunt deze drie strategieën ook gebruiken om de vraag welke toekomst content marketing heeft te beantwoorden.
Drie interessante strategieën
Met de drie bovengenoemde strategieën ben je als marketeer voorbereid op de toekomst. Neem ten eerste de ‘customer intimacy’. Zoals de naam al doet vermoeden draait het hierbij om persoonlijk contact met de klant. Door de toenemende automatisering is het steeds eenvoudiger om teksten te schrijven die aansluiten bij de belevingswereld van klanten. De bekende uitspraak ‘content is koning’ gaat hierbij op. Door te personaliseren kun je een tekst namelijk laten aansluiten bij de behoeftes, wensen en kenmerken van een bepaald persoon. Je kunt een klant bijvoorbeeld bereiken door hem of haar persoonlijke webpagina’s of e-mails te sturen.
Experimenteren met content
Ten tweede hebben we ‘product leadership’. Hierbij gaat het om innovatie en het experimenteren met nieuwe vormen van content. Klanten vinden dit vaak erg interessant. Denk bijvoorbeeld aan vrij nieuwe platformen zoals Instagram Stories. Ook het gebruik van virtual media heeft waarschijnlijk veel toekomst. Als webmaster of marketeer is het belangrijk dat je zoveel mogelijk uit je content weet te halen. Denk daarbij aan bezoekers en inkomsten. Het is jammer wanneer je investering zich niet uitbetaald. Een strategie is bijvoorbeeld om meerdere keren met dezelfde content een boodschap over te brengen. Je schrijft het stukje daarbij net elke keer een beetje anders. Dit gegeven wordt ook wel aangeduid als ‘Content spinning’. Zo verwerken sommige websites een interview in diverse soorten content, waaronder een stukje tekst, citaat, video of Facebook bericht.
Lees ook: organische vindbaarheid in Google is erg belangrijk
Marktonderzoek en content
Content is een interessant onderdeel van marktonderzoek waar marketeers veel aandacht aan moeten besteden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de wisselwerking tussen marktonderzoek en het creëeren van content. Hoe verhouden deze onderdelen zich tot elkaar? Content kan namelijk leiden tot marktonderzoek, en andersom. De afgelopen jaren hebben er een aantal interessante ontwikkelingen plaatsgevonden in de marketingwereld. Voorheen deelden marketeers hun onderzoeksresultaten graag met traditionele media zoals kranten en tijdschriften. Ze stuurden de resultaten bijvoorbeeld op naar de pers, met het idee dat het misschien wel in de krant terecht zou komen.
Het delen van onderzoek betekende succes
Een kanttekening is wel dat de meeste onderzoeken die in de pers terecht kwamen niet bepaald als heel diepgravend en wetenschappelijk gegrond gezien konden worden. Voor een deel van de marketeers was dit ook niet de bedoeling. Zij streefden er naar dat hun onderzoek zoveel mogelijk gedeeld werd door de pers. Gebeurde dit daadwerkelijk, dan was in hun optiek de marketingstrategie succesvol.
Content makkelijker te delen dan ooit
Een groot verschil met de PR van vroeger is dat de marketeers van nu zich niet alleen meer richten op de traditionele media. Mede door de komst van het internet en social media is de focus van contentmarketing namelijk verschoven naar zogeheten ‘directe doelgroepen’. Dit houdt in dat je onderzoeksresultaten en interessante artikelen tegenwoordig vrijwel direct kunt delen. Bovendien zijn artikelen makkelijker vindbaar dan ooit. Met de juiste SEO-strategie kun je er zelfs voor zorgen dat iemand jouw artikel in de zoekmachine tegenkomt zonder dat hij of zij er specifiek naar zoekt.
De voordelen van marktonderzoek als content
Individueel marktonderzoek kun je ook gebruiken als content. Stel je voor dat je iemand hebt geïnterviewd voor een bepaald onderzoek. Dit interview zou je kunnen verwerken in een artikel of blog. Vervolgens deel je deze content met je volgers op social media, waardoor het bereik ervan wordt vergroot. Bovendien levert het goede publiciteit op voor het persoon dat je hebt geïnterviewd. Ook een pluspunt is het feit dat je meteen de mening van iemand anders hebt over je bedrijf. Vergeet tijdens het schrijven van het artikel niet om de juiste zoekwoorden in de content te verwerken. Ook dit is een vorm van inbound marketing. De juiste keywords zorgen er namelijk voor dat Google je website sneller ontdekt en indexeert.
Blik achter de schermen
Het verwerken van een marktonderzoek tot content heeft een gunstig effect voor zowel je eigen als bedrijf als de klant. Bezoekers krijgen immers een blik achter de schermen. Ondertussen staat de klant in een positief daglicht. Bovendien is een interview een onmisbaar onderdeel van een onderzoek. Het is interessante content én nuttige informatie die je samen kunt verwerken in een mooi stuk.
Waardevolle inzichten
Andersom werken, van content naar marktonderzoek, is uiteraard ook een optie voor marketeers. Tegenwoordig is het voordeel van content marketing dat vrijwel alles online plaatsvindt. Daardoor is het vrij eenvoudig om met tools als Google Analytics de resultaten van je marketingcampagne te meten. Het meten van online resultaten levert marketeers zeer waardevolle inzichten en informatie op. Vervolgens kunnen ze deze gebruiken bij de zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent overigens niet dat je offline zeer weinig hebt aan het online zoekgedrag van klanten. Stel je voor dat je een bijeenkomst organiseert over SEO. Aan de hand van het zoekgedrag kun je bijvoorbeeld de onderwerpen van de presentatie bepalen.
Van statistieken tot content
Hopelijk leidt de contentmarketingstrategie tot goede resultaten. Ook je marketingstrategie is gemakkelijk te delen als content. Zo kun je van bepaalde gegevens een blog of artikel maken, en deze vervolgens delen op social media. Je bezoekers vinden het ongetwijfeld interessant nieuws wanneer je site de afgelopen maanden gegroeid blijkt te zijn. Of wat te denken van de laatste social media statistieken? Schrijf bijvoorbeeld een stukje over het kort geleden geïntroduceerde Facebook Live. Adverteerders willen ongetwijfeld weten of deze nieuwe vorm van social media aanslaat.
Klaar voor de toekomst
Elk bedrijf is bezig met marktonderzoek. Toch zijn er nog weinig ondernemingen die hun resultaten daadwerkelijk omzetten in content. Ook andersom wordt content weinig gebruikt als marketinginstrument. Dit terwijl het interessante inzichten en resultaten kan opleveren, waar je als bedrijf nog iets van kunt leren. Met de juiste instelling en deze nieuwe manier van werken ben je klaar voor de toekomst.