Regelmatig zorgen updates van gooe Google een aardverschuiving in marketingland. Sommige marketeers spraken zelf van ‘Mobilegeddon’. Zo kregen mobielvriendelijke websites een paar jaar geleden een hogere positie kregen in de zoekresultaten. Tegenwoordig bezoeken namelijk miljoenen mensen websites via de smartphone. Door deze grote verandering is het tijd om mobile search en de rol van SEO daarin te onderzoeken.
De ontwikkeling van mobile SEO
De rol van mobile SEO lijkt steeds belangrijker te worden. Het aantal zoekopdrachten op de mobiele telefoon is de afgelopen jaren namelijk fors toegenomen. Zodoende is het handig om alle kenmerken en ontwikkelingen goed bij te houden. Door ze even een rij te zetten is jouw website goed voorbereid op de snel veranderende marketingwereld, waar de mobiele telefoon een steeds grotere plek inneemt. En er komt nog lang geen einde aan de ontwikkelingen van mobile SEO. Zo neemt het gebruik nog steeds toe. Gemiddeld bezit men in Nederland 3,6 miljoen mobiele telefoons. Daardoor worden er steeds meer websites online bezocht. Sterker nog, in oktober 2015 vonden er voor het eerst in de geschiedenis meer zoekopdrachten op de smartphone plaats dan op de desktop.
Focus van desktop naar mobiele telefoon
Door de toenemende rol van mobile SEO richten zoekmachines zich steeds meer op de smartphone. Desktop speelt nog steeds een belangrijke rol, maar moet dit wel delen met de mobiele telefoon. Google speelt in op deze ontwikkeling door mobielvriendelijke websites hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Deze sites hebben dus een streepje voor op concurrenten. Google’s nieuwe manier van opereren heeft ook invloed op de zogeheten ‘Google Quality Rater Guidelines’. Om een goede kwaliteitsbeoordeling te krijgen is het als onderneming steeds belangrijker om ook aan mobile SEO te doen.
Kansen voor ondernemers
Mobiele telefoons bieden ondernemers nieuwe mogelijkheden en kansen. Dit roept echter wel een aantal vragen op. Waar moet je bijvoorbeeld de nadruk op leggen? Geen bedrijf en geen enkele website is hetzelfde. De prioriteiten liggen dan ook telkens anders. Wel zijn er een aantal algemene zaken waar je bij het maken van een mobielvriendelijke website aan moet denken. Verdiep je ten eerste in de basiskenmerken van mobile SEO. Zo is het belangrijk om de mobiele index te optimaliseren. Door goede optimalisatie worden er meer klanten bereikt. Daarnaast dien je onder andere rekening te houden met de snelheid van je website, indexatie, cookies en pop-ups. Wees je ook bewust van de fouten die er kunnen ontstaan in het gebruik van de mobiele telefoon. Nog even een aantal andere zaken waar je rekening mee moet houden op een rij:
- Mogelijke crawlfouten
- Titel en beschrijving van de tekst
- Zoekwoordoptimalisatie
- Het streamen van apps
- Responsive design (mobiel)
- Subdomein
- Dynamic Serving
- Accelerated Mobile Pages (AMP)
Optimaliseren voor de mobile index
Een van de bovengenoemde zaken waar je rekening mee moet houden is het optimaliseren van de mobiele index. Op dit moment is de index voor de smartphone en desktop nog hetzelfde, maar daar komt in de toekomst waarschijnlijk verandering in. Google heeft namelijk aangegeven dat het een mobile index wil gaan ontwikkelen. Op een bepaald moment zal deze waarschijnlijk deel uitmaken van een mobile SEO strategie. Een andere overeenkomst tussen websites en de mobiele telefoon is de content. Deze is zowel op een computerscherm als mobiele telefoonscherm precies hetzelfde. Wel is het handig om beide apparaten aan een analyse te onderwerpen. Hiermee krijg je namelijk inzicht in de prestaties van zowel de desktop als mobiele telefoon. Deze kun je eventueel met elkaar vergelijken.