Administratie bijhouden

0
2485
administratie

Het is in het belang van jou en je bedrijf om een goede administratie te voeren. Je kunt dat zelf doen. Je kunt er ook voor kiezen om een boekhouder te nemen. In het eerste geval komt de boekhouding nog eens bovenop al je andere werkzaamheden. Weet jij van jezelf dat je er geen of te weinig tijd voor hebt dan is de keuze snel gemaakt, want achterstallige administratie is geen pretje en kost je vaak geld, bijvoorbeeld aanmaningen. Denk er goed over na wat het verstandigste is. Zelf de boekhouding voeren houdt namelijk ook in dat je alle regel- en wetgeving en hetgeen hierin verandert allemaal bijhoudt. De boekhouder is van de regels en afspraken op de hoogte. Ook wat betreft de aangiftebelasting kan een boekhouder je rechterhand zijn.

Overzicht in administratie

Geen enkel bedrijf draait goed en lang als de administratie niet op orde wordt gehouden. Vroeg of laat komen er problemen als de papieren van het bedrijf niet in orde zijn. Bespaar jezelf een hoop werk en ellende en laat een boekhouder de administratie van jouw bedrijf verzorgen. Dit zorgt in de eerste plaats voor rust: de administratie wordt op tijd gedaan, rekeningen en belastingen worden op tijd betaald. De boekhouder houdt je op de hoogte als er regels veranderen. Hij of zij zal op tijd aan de bel trekken als het niet goed gaat met het bedrijf. Als jij hard moet werken zul je sommige zaken uit het oog verliezen of er geen tijd voor hebben. Je ziet het niet als jouw inspanningen niet of te weinig geld opleveren. De boekhouder zal je daarover tippen en adviseren dat je een andere weg in moet slaan. Gaat het allemaal volgens het boekje dan is het prettig dat je te allen tijde goed overzicht hebt in je administratie, die de boekhouder nauwkeurig bijhoudt.

Lees ook: financieel onafhankelijk zijn

Administratie en andere kosten eigen bedrijf

Een eigen bedrijf brengt naast een heleboel voldoening kosten met zich mee:

  • kosten voor de Kamer van Koophandel bij de start van je bedrijf (eenmalige kosten).
  • kosten voor een bedrijfspand, huur, aankoop, inrichting, verzekeringen enz.
  • kosten voor de boekhouder maandelijkse kosten voor administratie en kosten voor de jaaraangifte belastingdienst.
  • telefoonkosten en auto, deze kosten zul je terugverdienen en zijn aftrekbaar. Je moet ze echter wel eerst betalen, dus voorschieten.
  • eventuele opleidingskosten om van jouw vakgebied op de hoogte te blijven, abonnementen vakbladen.