Met deze tips voor gezond eten verander jij je levensstijl

0
195

Gezond eten is belangrijk. Het is zowel goed voor je lichaam als geest. Zo word je er fitter en sterker van en sta je elke dag met een blij gevoel op. Maar hoe eet je gezond? Gebruik onze tips en verander je leefstijl op een positieve manier.

Tip 1: Eet een verscheidenheid aan voedingsmiddelen

Voor een goede gezondheid hebben we meer dan 40 verschillende voedingsstoffen nodig, en geen enkel voedingsmiddel kan ze allemaal leveren. Het gaat niet om een enkel gerecht, het gaat om een evenwichtige voedingskeuze geleidelijk aan die zeker het verschil zal maken!

Vetarm

Een vetrijke lunch kan bjvoorbeeld opgevolgd worden door een vetarm diner. Na vlees bij het avondeten, moet de volgende dag waarschijnlijk vis gekozen worden.

Tip 2: Gebruik koolhydraatrijke voedingsmiddelen

Ongeveer de helft van de calorieën in ons dieetplan moet afkomstig zijn van voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten, zoals granen, rijst, pasta, aardappelen, en ook brood. Het is een goed concept om bij elke maaltijd uit minimaal één van deze te bestaan. Volkoren voedingsmiddelen, zoals volkoren brood, pasta, en ook granen, zullen onze vezelinname verhogen.

Tip 3: Verwissel verzadigd met onverzadigd vet

Vetten zijn essentieel voor een goede gezondheid en ook een juiste werking van het lichaam. Veel te veel ervan kan echter ons gewicht en cardiovasculaire welzijn nadelig beïnvloeden. Verschillende soorten vetten hebben verschillende gezondheids- en welzijnseffecten, en verscheidene van deze tips kunnen ons helpen het evenwicht juist te houden.

Eet onverzadigde vetten en vis

2-3 keer per week vis eten, met minstens één aanbod van vette vis, draagt bij tot onze beste consumptie van onverzadigde vetten. Bij het koken moeten we stomen, stomen of bakken, in tegenstelling tot braden, het vette deel van vlees wegwerken en plantaardige oliën gebruiken.

Tip 4: Eet veel groenten en fruit

Groenten en fruit behoren tot de meest essentiële voedingsmiddelen om ons voldoende vitaminen, mineralen en vezels te geven. We moeten proberen om minstens 5 porties per dag te eten. Als voorbeeld een glas vers vruchtensap bij het ontbijt, waarschijnlijk een appel en een stuk watermeloen als traktatie, en ook een flink stuk diverse groenten bij elke maaltijd.

Tip 5: Verminder de inname van zout en suiker

Een hoge zoutconsumptie kan hypertensie veroorzaken, en ook het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Er zijn verschillende manieren om zout in de voeding te verminderen:

Voeg geen zout toe

Bij het bereiden van voedsel kan zout vervangen worden door kruiderijen, waardoor het smakenpalet groter wordt Bij het eten helpt het om geen zout aan tafel te hebben of door geen zout toe te voegen voor het proeven.

Zo min mogelijk suiker

Suiker geeft een lekkere smaak, maar suikerhoudende voedingsmiddelen en ook dranken zijn rijk aan energie en kunnen het best zo min mogelijk gebruikt worden.

Tip 6: Hou de portiegrootte in de gaten

Het consumeren van een verscheidenheid aan voedingsmiddelen, vaak, en ook in de juiste hoeveelheden is de allerbeste formule voor een gezond voedingsplan. Het overslaan van gerechten, vooral het ontbijt, kan zorgen voor honger, wat meestal leidt tot overdadig eten.

Welke tussendoortjes zijn geschikt?

Tussendoortjes kunnen helpen het hunkeren naar trek onder controle te houden, maar tussendoortjes mogen niet in de plaats komen van geschikte maaltijden. Als tussendoortjes kun je bijvoorbeeld yoghurt kiezen, een handvol vers of gedroogd fruit of groenten (zoals wortelsticks), ongezouten noten, of misschien wat brood met kaas.

De juiste hoeveelheid

Letten op op de porties om niet veel te veel calorieën binnen te krijgen, en zal ons ook zeker in staat stellen al het voedsel te eten dat we lekker vinden zonder dat we er iets af hoeven te halen. et koken van de juiste hoeveelheid maakt het eenvoudiger om niet veel te veel te eten. Enkele praktische tips qua eten zijn bijvoorbeeld: 100 g vlees en en stuk fruit van gemiddelde grootte. Kleinere borden gebruiken helpt trouwens ook bij kleinere porties.

Tip 7: Drink veel water

Volwassenen moeten minimaal 1,5 liter vocht per dag binnenkrijgen! Of extra als het echt warm is of als ze lichamelijk actief zijn. Water is natuurlijk de allerbeste bron,. Vruchtensappen, thee, frisdrank, melk en ook allerlei andere dranken zijn ook prima, maar met mate.