Wat is YouTube?

0
2173
youtube

Misschien herinner je nog hoe geweldig het voelde om als kind een camera in de handen te hebben. Voor even mocht je alles vastleggen tijdens het familieuitje, de vakantie of een andere aangelegenheid. Het waren jaren waarin nog niemand had gehoord van YouTube. Deze website werd op 14 februari 2005 opgericht door Chad Hurley en zijn PayPal collega’s Steve Chen en Jawed Karim. In de afgelopen jaren is YouTube uitgegroeid tot een fenomeen. Het online videoplatform geeft miljoenen mensen over de hele wereld een platform. Ook iemand uit een arm land met een groot talent voor bijvoorbeeld zingen of dansen kan zichzelf laten zien. Bovendien zijn er inmiddels een groot aantal YouTubers die met het plaatsen van video’s een goed salaris verdienen. Ook dit is voor iedereen mogelijk, maar er gaat wel een stappenproces aan vooraf. Hoe je geld kunt verdienen met YouTube lees je in de komende hoofdstukken van dit eBook.

Zelfgemaakte filmpjes delen

Hurley, Chen en Karim kwamen op het idee van een videoplatform omdat ze graag hun zelfgemaakte filmpjes op de telefoon wilden delen met hun familie en vrienden. Dit bleek tot hun grote ergernis echter niet mogelijk. Ze besloten het probleem zelf op te lossen. Vanuit hun persoonlijke probleem ontstond uiteindelijk het videoplatform YouTube, die ontzettend aan bleek te slaan bij een breed publiek. Anderhalf jaar na het oprichten van YouTube verkochten de bedenkers de website op 14 november 2006 aan Google voor 1.65 miljard dollar.

“Er stonden filmpjes op onze telefoons en desktops die we niet konden verspreiden. Daarom gingen we in onze vrije tijd code schrijven. We wilden een probleem voor onszelf oplossen, iets dat ons heel erg bezighield. De observatie van die persoonlijke behoefte heeft uiteindelijk het potentieel ontgrendeld voor iedereen. Dat het zo aansloeg, kwam omdat video’s persoonlijk zijn.

“Beelden die interessant zijn voor je familie en vrienden kunnen ook boeiend zijn voor mensen die je niet kent. Het delen van persoonlijke beelden betekent iets voor mensen.”

– Chad Hurley over het oprichten van YouTube in een interview met NBC

De bijzondere link tussen PayPal en YouTube

De oprichters van YouTube werkten eerder bij PayPal. Zonder dit online betalingsbedrijf zou YouTube niet eens hebben bestaan. Toen Chad Hurley meer dan vijftien jaar geleden PayPal ontdekte besloot hij er te solliciteren. Na te zijn aangenomen ontwierp hij het logo van PayPal. Dit bleek een gouden zet. Enkele jaren later zijn Hurley en zijn mannen in staat om YouTube te financiëren met de bonussen die zij ontvangen nadat PayPal voor 1.5 miljard dollar was overgenomen door eBay.

De essentie van YouTube

De slogan van YouTube is ‘Broadcast Yourself’. Dit geeft de essentie van deze populaire website goed weer. Het biedt de mogelijkheid om je eigen gemaakte filmpjes te publiceren. In ruil daarvoor sta je de exclusieve auteurs- en vermenigvuldigingsrechten van je video af. Je dient een aantal trefwoorden aan de video toe te voegen om het door andere gebruikers gevonden te laten worden. Wanneer je bijvoorbeeld een grappig filmpje publiceert over je golden retriever voeg je trefwoorden als ‘hond’, ‘komisch’ en ‘golden retriever’ toe. Op de Nederlandse versie van YouTube worden trefwoorden overigens aangeduid als ‘labels’.

De groei van YouTube

Sinds 2005 heeft YouTube een stormachtige groei doorgemaakt. Cijfers die werden gepubliceerd in juni 2017 zijn indrukwekkend te noemen. Op dat moment lag het aantal maandelijkse actieve leden van het videoplatform op 1,5 miljard. Dit betekent dat YouTube wereldwijd het grootste publiek voor online video’s heeft. Sterker nog, leden van YouTube laden samen iedere minuut voor ongeveer 500 uur aan video materiaal op. De website bevat dan ook miljoenen video’s en kanalen. Deze zorgen ervoor dat de website overzichtelijk blijft. In een YouTube kanaal kunnen alle video’s geordend worden geplaatst. Op die manier kan een bekend sportmerk bijvoorbeeld een nieuwe video van de nieuwste sportschoenen plaatsen. De nieuwste video staat bovenaan en de minst recente video onderaan. Het voordeel van een kanaal is dat mensen zich erop kunnen abonneren. Daardoor krijgen ze automatisch een notificatie wanneer er een nieuwe video is geplaatst.

Hoe vind je een geschikt YouTube kanaal?

YouTube is behoorlijk groot. Daardoor is het vinden van geschikte kanalen best lastig zijn. Het video platform promoot de grootste kanalen met de beste inhoud. Je vindt er professionele video’s die advertenties vertonen. Door het tonen van reclame verdient de YouTuber achter het kanaal geld. Dat een kanaal populair is, betekent niet automatisch dat jij het ook leuk hoeft te vinden. Het is beter om eens een kijkje te nemen bij vloggers die actief zijn in dezelfde niche als jijzelf. Het is interessant om te zien welke kanalen hij of zij interessant vinden, want misschien levert het jou ook interesse op.

Contentcategorieën van YouTube

YouTube gebruikt naast de kanalen nog diverse andere manieren om het overzicht te bewaren.  Zo is de website onderverdeeld in zogeheten content categorieën. Deze zijn gekoppeld aan de miljoenen kanalen en video’s op YouTube. Dit voorkomt dat kijkers, adverteerders en videomakers verdwaald raken op de site.  Het enige wat kijkers hoeven te doen is klikken op een bepaalde categorie, zoals ‘auto’s en voertuigen’ of ‘amusement’. Wanneer je specifiek op zoek bent naar een bepaalde video kun je de naam eventueel ook intikken in de zoekbalk. Bekende categorieën van YouTube zijn onder andere:

  • Beauty en Mode;
  • Eten;
  • Film en animatie;
  • Muziek;
  • Nieuws en politiek;
  • Huisdieren en dieren;
  • Sport;
  • Wetenschap en technologie;
  • Reizen en evenementen.

Gemeenschappelijke terminologie

Alle categorieën bevatten een gemeenschappelijke terminologie. Voor adverteerders is dit een voordeel omdat ze daarmee sneller hun gewenste doelgroep kunnen bereiken. Dit wordt ook wel aangeduid met de Engelse term ‘targeting’. Het betekent dat een adverteerder bijvoorbeeld een banner maakt op basis van de interesse van de kijker. De interesse van kijkers in de categorie ‘amusement’ is weer anders dan in de categorie ‘huisdieren’.