Waarom is inbound marketing belangrijk voor je SEO strategie?

0
109

Wie een een marketing opleiding volgt zal ontdekken dat het onderdeel  ‘inbound marketing’ vaak maar kort aan bod komt. Dit is jammer, omdat het een kloof veroorzaakt tussen opleiding en praktijk. Bovendien kun je met de juiste zoekmachine optimalisatie (SEO) je bedrijf goed in de markt zetten en meer omzet genereren. Niet voor niets besluiten steeds maar marketingstudenten om een bedrijf op te richten dat zich focust op SEO. Wat is inbound marketing en waarom is het belangrijk voor je SEO strategie?

Het standaard bedrijfsmodel

Elk bedrijfsmodel heeft een aantal kenmerken. Vrijwel elke onderneming werkt vanuit het principe dat consumenten hun producten en diensten moeten aanschaffen. Ze willen dit bereiken door overtuigingskracht en reclame. Sommige bedrijven bieden producten aan die erg goed in de markt liggen. Zij boeken ontzettend veel succes en veel omzet. Daardoor hoeven ze weinig te investeren in marketing en sales. Andere bedrijven bieden echter minder populaire producten aan, en moeten keihard werken aan hun sales.

Inbound is ook belangrijk

De afgelopen jaren is content een steeds grotere rol gaan spelen in de marketingwereld. Bijna alle marketeers zijn er mee aan het experimenteren. Zij hopen zoveel mogelijk bezoekers op hun website aan te trekken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze bezoekers klanten worden.  De marketeers richten zich echter nog te weinig op het belangrijke inbound gedeelte. Dit houdt in dat de meeste bedrijven nog steeds naar buiten in plaats van naar binnen toe communiceren. De inhoud van een website is echter ook belangrijk. Daar  draait het om bij inbound marketing. Het betekent onder andere dat een website relevante content moet hebben. Alleen advertentiecampagnes bedenken om klanten van buitenaf aan te trekken is tegenwoordig niet meer voldoende.

Het gebruik van heldere zoektermen

Met een sterke inbound strategie trekken marketeers als het goed is veel bezoekers aan. Door het toepassen van een aantal strategieën wordt het succes waarschijnlijk nog groter. Zo dient elke marketeer bij het schrijven van een blog niet alleen de vaktermen van het eigen bedrijf te gebruiken, maar ook die van de zoekmachine. Het is zeer belangrijk om rekening te houden met de zoektermen die mensen op Google intypen.  Stel je bijvoorbeeld voor dat je als slotenmaker een website beheert. Wanneer je ingewikkelde en vage zoektermen gebruikt vinden bezoekers en potentiële klanten de website nooit. Het heeft vaak geen zin om allerlei nieuwe woorden te bedenken die je bedrijf beschrijven. Oftewel: kom er gewoon voor uit dat je slotenmaker bent. Het is absoluut niet iets om je voor te schamen. Bovendien doet het gebruik van heldere zoektermen de communicatiestrategie en bezoekersaantallen absoluut ten goede.

Lees ook eens: hoe creeer je een zakelijke pagina op facebook