Waarom Facebook het ideale platform is voor een succesvolle marketingstrategie

0
25271
facebook

Miljoenen gebruikers zitten dagelijks op Facebook. Sterker nog, een gemiddeld persoon controleert zijn of haar profiel dagelijks wel een keer of vijf. Bovendien neemt de groei van deze populaire social media website nog steeds toe. In Nederland zijn ongeveer 9 op de 10 mensen actief op Facebook. Wereldwijd ligt dit aantal op 6.8 van de in totaal 10 miljoen gebruikers. Desondanks is Facebook niet eens het meest gebruikte platform. Daarin moet het toch echt Whatsapp voor laten gaan.

Doelgroep bereiken

De cijfers rondom Facebook zijn indrukwekkend. De vraag is natuurlijk welk effect de populariteit van het social media platform heeft voor jouw onderneming. Wat kun je bijvoorbeeld met het feit dat steeds meer mensen van 65 jaar en ouder Facebook gebruiken? Bijzonder genoeg neemt ook het aantal personen van 80 jaar en ouder op Facebook sterk toe. Het grote voordeel van social media is dat je er een grote groep mensen mee kunt bereiken. Wellicht zitten daar ook potentiële klanten bij. Een van de manieren om je bereik op Facebook te vergroten is het plaatsen van advertenties. Daarbij dien je de advertentiecampagne te creëeren dat gericht is op je gewenste doelgroep.

Schat aan informatie

Facebook biedt een schat van informatie voor bedrijven. De meeste profielen bevatten namelijk interessante gegevens over een doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd en het geslacht van een persoon. Ook interesses, telefoonnummers en pagina’s die zijn geliked en gedeeld tellen mee. Bovendien heeft Facebook een zeer groot aantal actieve leden, wat bedrijven de mogelijkheid geeft om hun boodschap aan een grote groep mensen over te brengen.

Lees ook: hoe kunnen de marketing en salesafdeling succesvol samenwerken

Facebook advertentiecampagne opzetten

Het creëeren van een advertentiecampagne op Facebook hoeft absoluut niet duur te zijn. Bovendien is het maken van de advertentie vrij eenvoudig. Je dient namelijk een bericht te plaatsen in combinatie met een bod bedrag. Overigens heb je zelf in de hand of Facebook een hoog budget moet hanteren. Deze kun je namelijk zelf instellen. Na het plaatsen van de advertentie berekent Facebook je prestaties aan de hand van de zogeheten ‘CPM’ of ‘CPC’. Een laag CPC betekent dat je advertentie goed werkt. Uiteindelijk draait je campagne om de combinatie van CPC en CPM. Dit bepaalt namelijk of bezoekers je website te zien krijgen. Zodoende is het ontzettend belangrijk om de prestaties van je advertentiecampagne regelmatig te meten.

De ROI van Facebook

Iedereen wil natuurlijk dat de investeringen op Facebook zich terugbetalen. Elk bedrijf wil dankzij de advertenties meer bezoekers en een hogere omzet. Dit gegeven wordt ook wel de ‘Return on Investment’ (ROI) genoemd. De vraag is of Facebook een goede ROI oplevert. Het antwoord daarop is meestal ‘ja’. Met behulp van het social media platform is het namelijk simpeler dan ooit om contact te leggen met (potentiële) klanten en je doelgroep. Vervolgens kun je ze vrijwel direct de juiste service leveren. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van vragen en opmerkingen. In het Engels wordt het contact met klanten aangeduid met de term ‘service’. Tevens is Facebook een geweldig platform om de naam van je bedrijf te promoten, ook wel ‘branding’ genoemd. Nog nooit was het zo eenvoudig om de aandacht te trekken van een grote groep mensen. Hopelijk levert de juiste manier van adverteren bedrijven een groot aantal ‘likes’ en bezoekers op. Blijf bovendien altijd goede service leveren. Zo voorkom je dat een fan zijn of haar ‘like’ verwijderd.

Leads naar je website

Tenslotte is Facebook ontzettend gunstig voor de bezoekersaantallen naar je website. Met de juiste manier van adverteren (commerce) kun je mensen ervan overtuigen gebruik te maken van jouw diensten en producten. Via Facebook genereer je zogeheten ‘leads’, wat betekent dat je informatie over klanten ontvangt. Denk bijvoorbeeld aan het emailadres en telefoonnummer van een persoon. Vervolgens kun je met hem of haar contact opnemen. Kies hierbij voor een persoonlijke aanpak.

Strategieën voor meer bereik en een lager CPC

Tenslotte nog een aantal tips om optimaal te profiteren van Facebook als marketingkanaal. Zo is het gunstig om berichten in het weekend te plaatsen. Uit cijfers blijkt namelijk dat Facebook berichten na werktijd en in de vrije tijd maar liefst 14 procent meer interactie hebben. Ook tussen 20.00 uur ’s avonds en 07.00 ’s avonds heb je meer bereik. Een tweede tips is om mooie en scherpe foto’s te gebruiken. Het blijkt dat berichten met mooie foto’s namelijk een veel groter bereik hebben. Soms wordt het bereik met wel 40 procent vergroot. Deze foto’s moeten uiteraard wel bij de content op je website passen. Overigens is het niet de bedoeling dat je te vaak Facebook berichten plaatst. Dit doet de bereikbaarheid en interactie namelijk niet ten goede. Mensen gaan zich ergeren wanneer je een ‘overvloed’ aan Facebook berichten plaatst. Een of twee keer per dag een post plaatsen is meer dan genoeg. Gebruik de berichten die het meeste organische bereik hebben voor je Facebook campagne.

Doelgroep speelt een sleutelrol

Interactie is essentieel wanneer het gaat om een succesvolle Facebook strategie. Zorg ervoor dat je regelmatig contact hebt met je bezoekers. Roep ze bijvoorbeeld op om berichten te liken en te delen. Grote kans dat dit je meer bereik, meer ‘likes’ en meer bezoekers oplevert. Tenslotte wordt het marketeers aangeraden om regelmatig advertentiecampagnes te testen. Daardoor zien ze meteen wat wel en wat niet werkt. Bovendien is het de beste manier om een advertentie te optimaliseren. Dit levert onder andere een laag CPC op. Tenslotte speelt je doelgroep een ontzettend belangrijke rol in je marketingcampagne. Facebook maakt het mogelijk om je advertenties uit te proberen op een zogeheten ‘look-alike audience’. Dit houdt in dat je jouw advertenties alvast voorlegt aan personen die overeenkomen met jouw doelgroep. Pas daarna plaats je de advertentie daadwerkelijk op Facebook.