Hoe gebruik je social media op je eigen vlog?

0
1499

Misschien heb je een eigen vlog. Hartstikke leuk! Kijkers van je vlog moeten het idee hebben dat ze worden gewaardeerd. Alleen dan blijven ze jouw vlog bezoeken. Hoe doe je dit? Lees onze tips!

Bedank je volgers

Een vande manieren om te laten zien dat je jouw kijkers waardeert is het toevoegen van een zogeheten ‘shout out’. Dit betekent dat je jouw abonnees persoonlijk bedankt. Vertel bijvoorbeeld in een video hoe geweldig je het vindt dat ze jouw vlogs delen. Je kunt eventueel ook een specifieke abonnee in het zonnetje zetten. Richt je in dat geval persoonlijk tot hem of haar. Of maak in plaats daarvan het ‘commentaar van de week’ tot een vast onderdeel van je  vlog. Kies in dat geval een bijzondere reactie van je abonnees uit en besteed er in de video aandacht aan. Dit zal jouw abonnee ongetwijfeld waarderen!

Persoonlijk bericht aan je abonnees

Een persoonlijk bericht naar één of meerdere abonnees op je vlog brengt wellicht positieve reacties teweeg. Niet alleen geef je hen het gevoel bijzonder te zijn, het werkt ook motiverend. Mensen vinden het over het algemeen leuk om in het zonnetje te worden gezet. Ze zullen de neiging krijgen om vaker te reageren, zodat ze misschien wel ‘commentaar van de week’ worden. Hoe meer reacties en hoe meer betrokkenheid, hoe groter je YouTube kanaal wordt. Daardoor neemt de kans dat je geld gaat verdienen met je vlogs toe.

Een gevoel van verbondenheid creëren

Een marketeer houdt zich bijna dagelijks bezig met het analyseren van campagnes. Hij of zij kijkt naar het aantal downloads en de hoeveelheid kliks. Daardoor wordt de kijker nog wel eens vergeten. Je kunt gemakkelijk vergeten dat marketing ook om mensen draait. Sterker nog, alle downloads en clicks zijn natuurlijk van mensen afkomstig. Hou dus rekening met mensen en vergeet de cijfertjes. Kijk naar wat je publiek echt wil en geef hen het gevoel dat je luistert. Ze moeten het idee krijgen dat je rechtstreeks tegen ze praat. Door persoonlijk te zijn bouw je vertrouwen op.

Beantwoord berichtjes zo snel mogelijk

Bij een groot aantal abonnees is het onmogelijk om iedereen persoonlijk een berichtje te sturen. Probeer eventuele berichten of e-mails van je abonnees zo snel mogelijk en uitgebreid te beantwoorden. Misschien hebben ze wel een persoonlijk verhaal die ze graag met je willen delen. Reageer niet met een simpel berichtje, maar toon echt interesse. Niemand wil zich namelijk een nummer of een ‘marketingdoel’ voelen. Hoe meer persoonlijk contact je met abonnees en volgers op social media hebt, hoe meer ze het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van een gemeenschap. Ze voelen zich meer verbonden met jou en je vlogs. Het positieve resultaat is dat je vlogs vaker zal worden geliked en gedeeld.

Maak het je kijkers naar de zin

Behandel je kijkers en abonnees als een koning en koningin. Het zijn deze fans die je vlogkanaal groot maken, dus geef ze alle respect die ze nodig hebben. Succesvolle vloggers werken er elke dag hard aan om het hun fans naar de zin te maken. Op sommige kanalen mogen de kijkers bijvoorbeeld zelfs het onderwerp van de volgende video bepalen. Dit verhoogt de kans dat ze de content delen en reacties geven. Dit levert je misschien kijkers en abonnees op die jouw kanaal anders niet hadden gevonden. Het is een soort digitale mond-op-mond reclame en zeer belangrijk wanneer je een succesvolle vlogger wil worden.

Beloon loyale fans

Sommige abonnees zijn actiever dan andere. Het is natuurlijk erg fijn wanneer iemand je content regelmatig deelt. Geef hem of haar af en toe een kleine beloning, bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen of exclusieve content. Eventueel zou je ook exclusieve groep kunnen creëren die jouw content eerder te zien krijgt dan andere. Daardoor voelen deze abonnees zich speciaal. Bovendien ontstaat er tussen jou en je fanbase een sterke band.