Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Website Counter

Op weg naar mijn PPL

9/9/2008 - Examen poging nummer 2

Vorige keer was mijn examen afgebroken vanwege het weer. Wolken op 1000 voet zorgden er voor dat we niet VFR konden navigeren.

 

Maandag 8 september was er een vervolg examen gepland waarin we het "echte" vliegen zouden gaan doen. Ik ging met een andere examinator op stap (iemand van de vliegclub) want dat was eenvoudiger te regelen qua planning.

 

Maandag 8 september kwam en het weer zag er niet veelbelovend uit. Toch niet weer uitstel. Ik had er een hard hoofd in. Bij de club aangekomen (op de weg er heen een aantal mega-buien op m'n kop gehad) maar even snel de metar en taf bekijken. Ongeveer zag het er zo uit:

ZCZC 
METAR EHRD 080625Z 22015KT 9999 vcshra few009 sct015cb bkn035 15/14 Q1013 Tempo 7000

Oftewel: wolkjes op 900 voet (wel kleine plukjes), op 1500 voet (mijn kruishoogte) scattered (dus al wat meer samengepakte wolkjes) met ook nog eens cummulonimbussen (wil je niet in (de buurt) komen) en bijna helemaal overdekt op 3500 voet. Zicht wordt tijdelijk 7000 meter. Regenbuien in de omgeving.

 

Ik had er nu nog meer een hard hoofd in. Dus nu maar even wachten. Mijn examen begint om 10:30. Die moest ik nog even afmaken met de huidige winden (1500 voet: wind 250 met 25 kts). Route ging van rotterdam naar hoek van holland (hotel departure), recht over de VOR van Haamstede naar Middelburg, dan naar Axel en dan weer terug naar EHRD via Hoek van Holland.

 

Om 10:30 komt de examinator naar me toe en we bekijken het weer. In Zeeland schijnt de zon inmiddels. Maar bij ons is het nog bagger. Wel voldoende voor een Hotel departure. Dus we gaan naar de kist. Uiteindelijk pas om 11:25 in takeoff. Op de hotel departure zag ik een lekkere bui naar me toe komen op 1000 voet. Dus ik verzocht de toren om er omheen te vliegen in de CTR.. geen probleem. Uiteindelijk bij Whiskey afgemeld en daarna weer "on track" gegaan. Net na de haamstede VOR trekt de examinator het gas eraf.... noodlanding. Procedure kwam er niet helemaal netjes uit (ik ging mayday call maken nog voordat ik een herstart had geprobeerd) en kwam wat hoog uit bij het veldje... maar hij vond het goed genoeg. Weer de lucht in... en motorstoring tijdens de start... Dit keer kwam ik keurig uit. Daarna weer on track. Vervolgens moest ik uitwijken naar Romeo (Ridderkerk). Dit ging allemaal keurig.

 

Tot slot natuurlijk moesten we nog omhoog zien te gaan voor bijzondere verrichtingen. We klommen naar 2000 voet in de Rotterdam TMA. Hoger kon niet. Stijle bochten gedraaid, dan nog een clean stall en een approach to stall in landing configuration. Ging allemaal keurig (hoewel de stijle bocht wel iets strakker mocht van mijzelf). Uiteindelijk nog een oefening gedaan die ik nog niet eerder had gedaan met mijn instructeur. Een bocht met te weinig vermogen alsof je indraait naar baseleg. Als je dan de stall warner hoort afgaan (te weinig lift) moest ik die corrigeren. Eerste keer ging niet lekker..tweede keer was keurig. Bij Romeo aangekomen naar het veld gevlogen voor wat circuits.

Die gingen op zich allemaal prima, al kwam ik bij een tweetal approaches wel wat hoog aan. Dit werd wel keurig gecorrigeerd, maar is een attentiepuntje. Landingen waren heerlijk "zacht". We taxien de baan af en gaan naar de club. Al in de kist komt het verlossende woord.

 

GESLAAGD

Eindelijk.. na een lange strijd (met name met IVW) is het er dan eindelijk van gekomen. Begonnen op 22 maart 2007 met mijn eerste vlucht.. om vervolgens minimaal 6 maanden niet te vliegen ivm een medical is het er op 8 september 2008 dan toch van gekomen. Ik mag mijzelf nu piloot noemen. Toch wel een kleine kinderwens die uitkomt.

Na het invullen van het papierwerk heb ik maar direct alle gegevens persoonlijk afgeleverd bij de IVW (in Den Haag, dus dichtbij). Nu moet ik 15 werkdagen (max) wachten en dan mag ik eindelijk de lucht in met passagiers. Ik kan nu al niet wachten.

 

Post A Comment! :: Send to a Friend!

9/9/2008 - Yesss!!!

Posted by Guus
Gefeliciteerd Ton!! Super!
Permanent Link

10/9/2008 - He, he... eindelijk! ;)

Posted by Hubble
He Ton, hardstikke goed gedaan joh. Van harte gefeliciteerd en blue skies up!

Nu nog door de FlyBloggers-ballotage zien te komen (wat ik betwijfel als je mij Pascal's bruidsmeisje wilt laten zijn :( ), a.s. zaterdag gebak meenemen naar EHAL helpt wel natuurlijk, hahaha...

Zie je zaterdag!

Marcel
http://www.zwakie.com
Permanent Link

12/9/2008 - Cool!!

Posted by Rob
He Ton,

Cool man, geslaagd!!

Van harte gefeliciteerd!!

Zie je morgen

Grtz

Rob
Permanent Link

14/9/2008 - VAN HARTE!

Posted by Olof en Noor
Hoi die Ton,
Namens ons allebei, van harte gefeliciteerd met het behalen van je brevet.
We horen je wel ergens in de lucht of SYS in Cuers-Pierrefeu?
by by van Olof en Noor
PH-GSZ
Permanent Link

About Me

Private Pilot License. The road to freedom.

Links

Home
Archives
Email Me
Website Cessna 172 RG

Andere PPL/CPL webloggers:
Martijn Moret
Mike Zulu
Rob Baggerman
Guus Poorte
Frank van Riel
Pascal de Munnik
Mathijs Sienders
Richard Bisschops
Rembrand

Mooie ATC-communicatie (met dank aan Belflyer):
Radiochatter

Weather at Rotterdam Airport

Entry 3 of 45
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer