Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Website Counter

Op weg naar mijn PPL

8/8/2008 - Buitenlandvlucht (EHRD-EBSP-EHRD)

Nadat ik met mijn instructeur Victor een lesje noodprocedures heb gedaan in de buurt van Lekkerkerk (Victor kent deze plek goed, hij was het die laatst met een lesvliegtuigje een noodlanding moest maken in dit gebied), waarbij dit allemaal erg goed ging, hebben we het gehad over het examen.

 

Victor vroeg zich af wat ik nog moest doen. Uiteindelijk hadden we het over een buitenland vlucht. De reglementen "eisen" niet dat je een vlucht naar het buitenland maakt, maar de club wil het wel. Prima, lijkt mij een goede leerschool. Vlucht gepland voor zaterdag, met een andere instructeur (die ook tevens senior examinator is bij IVW).

 

Na overleg besluiten we naar Spa te gaan. Dus: thuis e.e.a. voorbereid en zaterdag rond 11:00 uur zat ik op de vliegclub met de Bottlang e.e.a. uit te werken. Het zoontje van de instructeur ging ook mee, dus even kijken hoe we met W&B zitten. Met volle tanks passen we precies binnen de envelope, en ook met legere tanks past het allemaal. Nadat de instructeur terug is van zijn andere les hebben we de voorbereiding doorgesproken. De route, het weer etc. De route hebben we iets aangepast omdat ik vanaf Luik de radiaal 110 wilde oppikken naar Spa. Dat vond hij niet zo handig, omdat "we dat wel bij IFR doen, maar niet VFR". Op zich helemaal terecht natuurlijk. Dus een iets andere route gekozen. Nu via Verviers (EBTX) de snelweg volgen naar EBSP.

De TAF gaf aan dat het weer iets minder zou gaan worden, met buiige regen, maar niets om ons zorgen over te maken. Om 14:55 waren we airborne met volle tanks. De takeoff was behoorlijk bumpy en niet al te best (dit bleek een voorloper van VERSCHRIKKELIJK slechte landingen en start op Spa, maar dat wist ik nog niet). Navigeren ging wel O.K., maar hij gaf mij toch een aantal zeer nuttige tips. Verder bleek het weer minder dan verwacht dus de 2500 voet die ik wilde vliegen hebben we niet gehaald (behalve bij Spa). Bij de FIR boundry me afgemeld en Brussels Info opgeroepen op 126.9. Ik werd gevraagd om squawk 7000 and ident. Na te zijn geidentificeerd werd mij aangegeven dat er no reported traffic at my altitude was. Door naar Geel en daar de snelweg oppikken naar Luik toe. Navigeren is een stuk lastiger in Belgie maar gaat uiteindelijk nog prima.

Bij Luik de toren opgeroepen (we zijn in Wallonie, dus niet "Luik Tower, PH-SVQ", maar "Liège Tower, PH-SVQ, bon jour") en crossing clearance gevraagd. Was allemaal geen probleem en uiteindelijk bereikten we Spa. Ten westen van spa regende het flink. Bij het aanvliegen van het circuit kwamen we een cessna tegen die het circuit HEEL ruim nam (ver buiten circuit gebied) en ons dus recht tegemoet kwam. Even uitwijken, voor "noise abatement" (geeft best een kabaal als twee vliegtuigjes elkaar raken). Circuit gemaakt en op final zat ik te hoog, gas dicht, dalen... iets gas er bij om daarna rustig naar de baan te komen. De baan loopt "omhoog" dus dat was weer een aparte ervaring (je hebt de indruk te hoog te zitten). Tevens hadden we crosswind en mijn landing was echt DRAMATISCH slecht. Ik heb echt in tijden nog niet zo'n slechte landing gemaakt.

Taxien naar de apron en we kregen A1 als taxiplaats toegewezen. Bij de Meteo even het weer bekeken en toen bleek Rotterdam "overcast" te zijn. Ook Spa was niet echt best. Na een kopje koffie terug naar het toestel. Bleek bijzonder hard te regenen. Na het uitvoeren van de checks op weg naar de startbaan en we hadden besloten om daar te wachten totdat het weer voldoende was om te vertrekken.

Na een paar minuutjes was de bui voorbij en deden we een rolling takeoff waarbij we een rechterhand circuit vlogen (in tegenstelling tot wat gebruikelijk is daar). Even het gebied bij Neville vermijden en daarna koers richting Luik. Zicht was niet al te best. Uiteindelijk bij Turenhout hebben we de radiaal 360 afgevlogen van de VOR BRU. Het wolkendek ging lager en lager... uiteindelijk op 1200 voet richting nederland, met zeer slecht zicht. Mijn instructeur is IFR rated, dus die hield mijn vliegkunsten in de gaten, terwijl ik vloog. Bij Etten-Leur de toren opgeroepen van Rotterdam om te overleggen wat de beste aanvliegroute zou zijn. Hij adviseerde ons Mike op 1000 voet. Dus zetten wij koers richting Mike. Uiteindelijk bij Kinderdijk aangekomen bood hij ons QDM's naar het veld aan. Dit namen wij maar al te graag aan. We hadden nog wel grondzicht ("sure") maar ik vloog regelmatig op de instrumenten en we deden een soort van IFR-Romeo arrival. Er was geen ander verkeer in de CTR, dus geen kans op inflight botsingen. Bij oscar hadden we weer goed grondzicht en daarna direct naar de VOR en direct final op 700 voet. De baanverlichting zagen we op 700 voet en vervolgens dus snel naar beneden en weer volgde een DRAMATISCH slechte crosswind landing. Echt waardeloos.

 

Bij de debriefing kwam dit dus ook naar voren dat ik nog moet oefenen op de crosswind landingen. Ik snap dat prima, alleen was dit absoluut niet representatief voor de normale landingen van mij (ook met crosswind). Maar goed, ook hij gaf aan dat ik nu snel een proef examen (PLT) moet doen en dan snel examen. Een examinator heb ik al (een instructeur op onze club wil examinator worden en ik heb aangegeven het prima te vinden als hij mijn examen afneemt terwijl iemand anders "hem" examineert). En dat kan al redelijk op korte termijn.

 

In ieder geval was het een zeer leerzame en leuke vlucht. Ook was het gewoon echt leuk om voor, tijdens en na de vlucht met mijn instructeur te praten over van alles en nog wat. Les voor mij: crosswind landingen gaan oefenen en daarnaast: bij dit weer niet verder vliegen (maar dat wist ik al, ik was denk ik niet verder gekomen dan Turnhout). (daarnaast: vluchtvoorbereiding is heel belangrijk, maar niemand had dit weer zien aankomen).

 

Binnenkort dus examen.

Post A Comment! :: Send to a Friend!

7/8/2008 - Untitled Comment

Posted by Anonymous
He Ton,

Leuk verslag van een spannende vlucht! Je hebt wel vaak pech met het weer :-)

Ben voor mijn buitenland vlucht ook in Spa geweest, vondt het heel leerzaam om eens te vliegen in heuvelachtig terrein. Ik had alleen op Spa net als jij but weer :-(

Hopelijk mag je snel op examen, ben benieuwd!

Grtz

Rob
Permanent Link

12/8/2008 - Leuk en leerzaam

Posted by Marcel
Dit soort vluchten in de opleiding zijn belangrijk omdat je er ZO veel belangrijke lessen uit kunt trekken.

Die C/W landingen: ach, je zult zien dat ze ook na het halen van je PPL nog wel eens minder willen zijn. Niet druk over maken, meteen vergeten en het concentreren op het volgende dingetje.

Ik moet Spa ook maar eens gaan aandoen trouwens, lijkt me wel een aardig veldje...
Permanent Link

13/8/2008 - Untitled Comment

Posted by CharlieTango
Hoi,

Spa is echt een leuk veld, erg leerzaam.
En je hebt gelijk.. het leert je weer een heleboel. En tja.. iedereen heeft wel eens een slechte dag. Ik ben kort daarna X-wind landingen gaan doen, en dat ging prima (techniek was nu wel goed verzorgd).

Ik kan Spa absoluut aanraden... echt leuk veld om naar toe te vliegen. Idee voor de een Flyblog (vanaf R'dam ongeveer 60 minuten, vanaf Lelystad en Hoogeveen ook zo ongeveer denk ik).
Permanent Link

25/8/2013 - 302997

Posted by led grow lights
http://www.icamtech.net/led_par_lampled par lamp
<a href="http://www.icamtech.net" >led grow lights</a>
[url=http://www.icamtech.net]led grow lights[/url]
Permanent Link

26/8/2013 - 722141

Posted by led lighting
[url=http://www.icamtech.net]led[/url],[url=http://www.icamtech.net]led light[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_industrial_highbay_light]led highbay[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_Downlights]recessed downlights[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_street_light]plies street light[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_tube_lights]led tubes[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_flood_light]led flood lighting[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_panel]led light panel[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_light_bulbs]led replacement bulbs[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_display_screen]led china[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_par_lamp]par38 led[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_spotlight]led spotlights outdoor[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_candles]led window candles[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_light_bars]led lightbars[/url],<a href="http://www.icamtech.net">led</a><br /><a href="http://www.icamtech.net">led grow lights</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_industrial_highbay_light">led highbay light</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_Downlights">downlights led</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_street_light">led street light</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_tube_lights">led tubes</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_flood_light">led flood light</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_panel">led light panel</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_light_bulbs">light bulbs</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_display_screen">led sign</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_par_lamp">par20 led</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_spotlight">led spotlights</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_candles">led candles</a><br /><a href="http://www.icamtech.net/led_light_bars">led lightbars</a><br />
<a href="http://www.icamtech.net" >led lighting</a>
[url=http://www.icamtech.net]led lighting[/url]
Permanent Link

7/9/2013 - 911011

Posted by led lights
[url=http://www.icamtech.net]light bulb[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_industrial_highbay_light]led highbay light[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_Downlights]ceiling light[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_street_light]plies street light[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_tube_lights]led tube light[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_flood_light]led flood light[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_panel]led panel lighting[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_light_bulbs]light bulbs[/url],[url=http://www.icamtech.net]Ampoules LED[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_industrial_highbay_light]줿ߤ΂Ʒ[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_Downlights]줿饤[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_street_light]????? ?????? LED[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_tube_lights]LED`֥饤[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_flood_light]ڧӧ֧ݧ ٧ѧݧڧӧѧ֧ԧ ӧ֧֧ߧڧ[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_panel]fhrte zu wachsen Panel[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_light_bulbs]lampadas de substitui??o levou[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_display_screen]sinal conduzido[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_par_lamp]par38 led[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_spotlight]projecteurs LED extrieur[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_candles]super helle LEDs[/url],[url=http://www.icamtech.net/led_light_bars]줿饤ȥЩ`[/url],<a href="http://www.icamtech.net">led light</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_industrial_highbay_light">led highbay</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_Downlights">led downlights</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_street_light">plies street light</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_tube_lights">led tube</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_flood_light">outdoor flood light bulbs</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_panel">led light panel</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_light_bulbs">led replacement bulbs</a>,<a href="http://www.icamtech.net">liwanag bombilya</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_industrial_highbay_light">LED haute baie luminaires</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_Downlights">a men les plafonniers</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_street_light">LED ???</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_tube_lights">luzes LED Tube</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_flood_light">LEDեåɥ饤</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_panel">?? ? ??????</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_light_bulbs">lampadine a led</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_display_screen">LED`</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_par_lamp">PAR20 LED-es</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_spotlight">LED-Strahler</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_candles">?????? ???? ????????</a>,<a href="http://www.icamtech.net/led_light_bars">LED Lichtbalken</a>
<a href="http://www.icamtech.net" >led lights</a>
[url=http://www.icamtech.net]led lights[/url]
Permanent Link

26/9/2013 - 924886

Posted by highbay light
RT @wearewoodhouse: How people around the world are using light to honor their work @LIGHTlovesDARK @p_hammarback @GrahamRollins @thulme
[url=http://www.wledlights.com/led_industrial_highbay_light]highbay light[/url]
Permanent Link

About Me

Private Pilot License. The road to freedom.

Links

Home
Archives
Email Me
Website Cessna 172 RG

Andere PPL/CPL webloggers:
Martijn Moret
Mike Zulu
Rob Baggerman
Guus Poorte
Frank van Riel
Pascal de Munnik
Mathijs Sienders
Richard Bisschops
Rembrand

Mooie ATC-communicatie (met dank aan Belflyer):
Radiochatter

Weather at Rotterdam Airport

Entry 6 of 45
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer