Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Website Counter

Op weg naar mijn PPL

10/7/2008 - Aborted T/O

Ik zou eindelijk mijn eerste solo gaan maken voor de JAA PPL. Vrijdag 4 juli was het zover. Op de vliegclub aangekomen bleek dat ik per solo vlucht een solo-verklaring moest ontvangen. Oops.. geen rekening mee gehouden en mijn vaste instructeur was al lang weg.

Gelukkig was er een andere instructeur die mij na enkele vragen en check op aantal uur, een solo verklaring gaf. Het zou toch maar een lokaaltje worden. Hotel eruit, en bij Mike er weer in.

Ik voor het eerst naar de kist. Natuurlijk vergeet je door deze spannende ervaring ineens allerlei dingen. Zo was ik het journaal vergeten. Kon ik er weer uit. Journaal halen. Vervolgens was ik vergeten om de lichten te checken (had wel mijn pre-flight gedaan, maar lichtjes vergeten). Kon ik er weer uit. Uiteindelijk was het dan zover en taxi ik naar baan 24.

Tijdens de runup checks van een Robin Diesel controleer je of alle motorinstrumenten in het groen staan en check je daarna pas de FADEC. Tijdens deze FADEC test (die compleet automatisch gebeurd) wordt het vermogen iets opgevoerd waarna de spoed van de propellor wordt veranderd. Dit zorgt o.a. voor een verandering van de oliedruk.

Na de FADEC test moeten alle motorinstrumenten weer in het groen komen. Bij mij bleef de oliedruk te laag bij de throttle op idle. Zo gauw je ook maar iets gas geeft is de oliedruk weer goed, maar eenmaal terug in idle werd de oliedruk weer te laag. Oftewel, tijd om terug te taxien. Jammer, maar safety first. Ik ga niet weg met een toestel waar mogelijk een probleem is met het oliefilter o.i.d.

Op de club toestel afgezet. Later met instructeur nogmaals een startup gedaan en FADEC test. Ditmaal bleef alles in het groen. Maar ik heb mijn vliegplan wel gewoon laten sluiten en laat eerst maar iemand er naar kijken.

Volgende keer beter (dat bleek binnen twee dagen te gebeuren).

Post A Comment! :: Send to a Friend!

16/7/2008 - Untitled Comment

Posted by Pascal de Munnik
Hey Ton,

Jammer van die solo, was toch niet met de PH-SVU ..???

Hoorde dat deze zaterdag een noodlanding heeft moeten maken...
Permanent Link

About Me

Private Pilot License. The road to freedom.

Links

Home
Archives
Email Me
Website Cessna 172 RG

Andere PPL/CPL webloggers:
Martijn Moret
Mike Zulu
Rob Baggerman
Guus Poorte
Frank van Riel
Pascal de Munnik
Mathijs Sienders
Richard Bisschops
Rembrand

Mooie ATC-communicatie (met dank aan Belflyer):
Radiochatter

Weather at Rotterdam Airport

Entry 11 of 45
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer