Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Website Counter

Op weg naar mijn PPL

11/6/2008 - Het nut van oefenen

Op 23 mei had ik weer een lesje op de PH-SVU, een Robin Diesel. Ik heb overigens nog altijd niet mijn medical binnen, maar dat komt omdat "nog niet iedereen bij IVW zijn handtekening heeft gezet".

 

Nou ja, toch maar weer eens vliegen. Ik had overigens al weer een les genomen, om me weer de power settings bij te brengen op de SVU (constant speed prop). Vandaag gingen we noodlandingen oefenen. Het was ongeveer een jaar geleden dat ik dit voor het laatst oefende.. dus, ik was op alles voorbereid.

 

Op de vliegclub nog even de checks gedaan. Ik wist ze natuurlijk allemaal nog, na 1 jaar. (NOT). Vervolgens via Romeo departure naar het laagvlieggebied onder Gouda. Op 1500 voet afgesproken een noodlanding te doen wanneer de instructeur dat wilde doen. En daar ging dan ook meteen het gas eraf.

 

Staart in de wind (maximale afstand bereiken), en kijken naar een veld. En meteen was ik dus al weer een check vergeten. Fuel pump aan. Ik was inmiddels al 800 voet kwijt en had net een veld gekozen (niet echt snel). We kwamen te hoog aan, dus te hoge snelheid op final, en ik was echt bijna ALLE andere checks vergeten te doen. Oftewel, een drama.

Hierna uitgeklommen en tijdens het uitklimmen ging het gas er weer af, motorstoring na de start. Dus rechtuitvliegen (niet omkeren) en landen. Dit ging prima. Uitklimmen naar 500 voet en besloten om voorzorgslandingen te maken. We deden dit uiteindelijk 5 keer, om het gevoel weer te krijgen. En het ging van matig tot prima landing. Ook de checks zaten er aan het einde weer in, ook voor de noodlanding.

 

We hadden inmiddels zo'n 45 minuten gevlogen, en besloten terug te gaan. via Mike kregen we bij Oscar een direct final aangeboden. Dus over de VOR, on final, en een long final maken (voor GA is er een soort displaced threshold, omdat de baan opnieuw geasfalteerd is).

 

Het was mij weer heel duidelijk wat het belang is van het oefenen van de noodlandingen. Je raakt het anders echt kwijt. Je land het toestel wel, maar verre van ideaal. Volgende vlucht is ofwel solo, ofwel navigatie (met veel uitwijken).

 

Post A Comment! :: Send to a Friend!

About Me

Private Pilot License. The road to freedom.

Links

Home
Archives
Email Me
Website Cessna 172 RG

Andere PPL/CPL webloggers:
Martijn Moret
Mike Zulu
Rob Baggerman
Guus Poorte
Frank van Riel
Pascal de Munnik
Mathijs Sienders
Richard Bisschops
Rembrand

Mooie ATC-communicatie (met dank aan Belflyer):
Radiochatter

Weather at Rotterdam Airport

Entry 14 of 45
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer