Weblog maken?


MaakEenWebsite.nl (tip)
Totaal slechts 10 euro per maand incl. domeinnaam en gratis overzetten van uw bestaande weblog bij Bloggers.nl 100 MB ruimte
emailadres
Lees meer..... en bestel
Gratis geld verdienen met e-mails lezen? Meld je aan bij
Zinngeld, Surfrace, Qassa en Euroclix !

Op zoek naar God?
Website Counter

Op weg naar mijn PPL

23/8/2007 - Conversietijd #2: Robin Diesel

Ik kon het niet laten. Vanmiddag nog even gekeken in het reserveringssysteem van de vliegclub. Er was nog wel wat tijd bij Victor, en ook was er nog een Robin Diesel beschikbaar. Mooi, dacht ik. Ik snel even Victor opgebeld om te kijken of hij nog zin had om rond 19:00 uur een lesje te doen. Daar had Victor ook wel oren naar.

 

Doel was om mij bekend te maken met de Robin Diesel, zodat ik zaterdag en zondag veel landingen met dat toestel kan gaan maken. Grootste verschillen met de andere toestellen:

- Constant Speed Prop

- Stick ipv een yoke

- Diesel, dus geen carb. heat, magneten check etc.

 

Dus om 19:00 uur was ik op de vliegclub. Victor had al een vliegplan doorgebeld naar de FIO en dus liepen we naar het toestel toe om de inspectie te doen. Victor legde me de grootste verschillen uit met de Cessna/Piper Warrior en daarna was het delivery oproepen en starten.

Het was erg rustig, we waren bijna de enigen op de frequentie (zowel Toren als ground/delivery). Victor waarschuwde me nog even voor het taxien. Zonder throttle te geven (motorvermogen) wil het toestel al vrij snel taxien. En het taxien gaat ook wat anders (wat minder elegant laten we maar zeggen, althans voor iemand met zulke grote voeten als ik).

 

Wij deden de runup checks, waarvan 1 van de checks wel grappig is. De Robin diesels hebben een systeem dat heet Faydeck (zo schrijf je dat volgens mij), Faydeck A en Faydeck B. In ieder geval, dit systeem regelt de stand van de spoed (propellor). Als Faydeck A faalt, moet Faydeck B het overnemen. Bij de runup check je of beide systemen goed werken. Dat checken doet het toestel geheel zelf, maar is wel een grappige ervaring.

 

Op het moment dat wij klaar waren met de checks, meldde er een Transavia Boeing zich op 10 DME. Wij mochten net voor de Transavia kist vertrekken, maar kregen de mededeling mee: "Keep it rolling", dus we moesten een rollende start maken. Geen probleem.

 

De kist vliegt echt fantastich. Het trimmen gaat HEEL snel en enorm precies. Daarnaast gaat het vliegen met een stick enorm eenvoudig. Na de CTR te hebben verlaten stegen we naar 4000 ft en kregen we van Rotterdam Approach een squawk code mee (0062). Op 4000 ft hebben we wat oefeningen gedaan. Ook een Stall. De Robin wil overingens bij een clean stall ook nog een klein beetje over de linker vleugel wegvallen (dat is bij de Cessna en Warrior niet zo). Verder vliegt het prima, eenvoudig en ENORM mooi uitzicht.

 

Terug weer via Oud Beijerland, Euromast en daarna een linkerhand circuit voor baan 06. Landing was iets minder mooi, vooral omdat ik nog aan het oplijnen was in de richting van de baan zonder dat ik door was dat ik al echt bijna aan de grond zat. Op de Stall warner raakten de wielen de grond, maar ik kwam iets traverserend binnen. Al met al vond Victor het een prima landing, zeker voor de eerste keer in een nieuwe kist.

 

Wow.. ik  ben verkocht, ik ga lessen op de Robin. Kan ik ook eens iemand mee nemen tijdens een les. Ik kan iedereen aanraden op de Robin's te lessen, wat een super eenvoudige, moderne, mooie, makkelijke kist.

 

Zaterdag en zondag mag ik gelukkig weer. Nu eerst morgen naar het oogziekenhuis. Hoop ik eindelijk daarna mijn Medical Classe 1 te kunnen ontvangen zodat ik solo mag.

 

P.s. Rob.. je hebt echt gelijk. Vliegen is zo verslavend dat je z.s.m. weer wil zodra je een keer gevlogen hebt.

Post A Comment! :: Send to a Friend!

29/8/2007 - Cool!

Posted by Pascal
Hey Ton, leuk verhaal!
Erg leuk dat je ook andere kisten leert kennen en leert vliegen!

Succes!
Groet,
Pascal
Permanent Link

About Me

Private Pilot License. The road to freedom.

Links

Home
Archives
Email Me
Website Cessna 172 RG

Andere PPL/CPL webloggers:
Martijn Moret
Mike Zulu
Rob Baggerman
Guus Poorte
Frank van Riel
Pascal de Munnik
Mathijs Sienders
Richard Bisschops
Rembrand

Mooie ATC-communicatie (met dank aan Belflyer):
Radiochatter

Weather at Rotterdam Airport

Entry 20 of 45
Last Page | Next Page
Hosting door HQ ICT Systeembeheer